onsdag, september 26, 2007

Makalöst nöjd!

Jag behövde desperat en dedikerad 3D/After Effects-maskin och satte ihop ett eget experimentbygge härom veckan. Det är utan tvekan den bästa maskin jag någonsin ägt. Det är en Intel Quad Core-maskin med 2GB RAM (det blir fyra så småningom) och ett Nvidia 7300Gt med 256MB grafikminne. Lådan är en otroligt bra Lian Li-låda i aluminium med tre stora 120mm-fläktar som håller hårddiskar och annat rejält svala. På maskinen rullar jag Vista och mina sedvanliga mjukvaruval. Och jag har aldrig haft sådana monster benchmarks. Och efter att ha stressat den rejält några gånger så har den hittills aldrig strulat det allra minsta. Och det absolut bästa av allt. Tutti prislapp stannade på 5 000 riksdaler. Nu har jag bara kört Vista i två veckor men jag kan för egen del avfärda allt skitprat om det operativet och säga att multitasking egenskaperna i Vista är fantastiska och användargränsnittet är en klar förbättring över XP. Det är på det hela taget snabbjobbat och effektivt och väldigt lite i vägen för mig.















Dream Machine

Förmodligen världens bästa reklamfilm

...internet exclusive!


http://www.ffk-wilkinson.com/

måndag, september 24, 2007

Jag ger mig ut på Machinima-färd

Jag har fått i uppdrag att regissera Machinima för världens största PR-byrå och dom räknar med över 20 miljoner tittare. Mer om det senare. Klart kul uppdrag.

onsdag, september 19, 2007

Bakshi och Ringen

För oss som en gång på 70-talet såg Bakshis Sagan om Ringen (jag var sju år) var Peter Jacksons version av boken lite som en visuell remake av Bakshis film i vissa avseenden. Jag har funderat på vad Bakshi själv tyckte om hyllningen. Han kanske blev smickrad av stölden? Jag hittade följande citat där han svarar på vad han tycker om Peter Jackson:
He can kiss my fucking ass.


tisdag, september 18, 2007

Om begreppet "kvalitetsfilm"



















"The things we truly love stay with us always, locked in our hearts as long as life remains." - Josephine Baker

Hur ska ni kunna bestämma vad andra ska älska?


Att läsa med rätt glasögon

"Borgerliga visioner efterlyses för svensk film" stod det på omslaget till Teaterförbundets tidning som trillade ned i brevlådan häromdagen. "Vad kul!", tyckte jag men insåg medan jag tog upp den från hallmattan att jag läst meningen helt fel. När jag läst meningen ett par gånger till fattade jag vad det stod. Jag trodde att någon efterlyste mer borgerliga visioner för svensk film. Men det är nog bara om man läser meningen med vänsterögon som man fattar den direkt. För "visioner" är såklart samma sak som vänsteridéer. Och Teaterförbundet påstår själva att dom är politiskt obundna. Yeah right.

Som en kommentar till de Borgerliga visionerna så tycker jag att kulturministern har varit mer än tydlig på att kultursektorn ska granskas och utvärderas ordentligt innan några viktiga beslut fattas. Och producenten Tomas Amlöv har fått en hel drös ur den borgerliga regeringen att i allafall uttala sig om hur svensk film inte borde se ut med centralisering av makten, få och stora aktörer, monopolisering, statlig filmkontroll och ett minimalt utrymme för entreprenörer att agera på. Det är större visioner än någon socialdemokratisk regering haft för svensk film de senaste trettio åren i mina ögon.

Sedan kan jag kanske förstå att teaterförbundet är helt anti tanken på att en massa olika bolag skulle få göra film för staten. Det är ju betydligt jobbigare att skriva kollektivavtal med dom små bolagen (det var någonting dom ventilerade ganska mycket på det informationsmöte jag var på).

Bo Erik Gyberg som skrivit artikeln i fråga ägnar sig åt dinosauriefloskler som
"Utan en i grunden djärv konstnärlig förnyelse kommer filmen att förtvina på en upplevelseindustrins marknad"
Jag ryser av obehag när jag hör sånt där. Hela den här grejen med att politisera film och göra "djärv" film som väcker människor är obehaglig. Särskilt när det serveras med ett förakt för upplevelseindustrins markad. D v s oss människor.

Kan inte alla gamla kulturbroilers gå i pension snart.

måndag, september 17, 2007

Unikum part ....

Jo, som sagt. Svag för unika människor som går sin egen väg och sådär ni vet... Nej om vi skulle ta och se en dyngpackad Orson Welles trassla sig igenom reklam för skumpa istället.

söndag, september 16, 2007

Bakshi

Det är kanske inte så svårt att räkna ut att jag älskar originella människor som orkar gå emot strömmen och som vägrar välja den strömlinjeformade vägen till den grav vi alla är på väg mot i hög hastighet. Och Ralph Bakshi tillhör dom där stora människorna.

Bakshi, för er som inte känner till honom, är animationsregissör och ligger bakom klassiker som Fritz the Cat och Lord of the Rings och ännu mer obskyra saker som Wizards och Coonskin. Han animationer är tuffa och skitiga. Och dom har en nerv som är totalt unik för honom. Han är outstanding och den som påstår nåt annat (för han har många kritiker) saknar i mina ögon all förmåga att urskilja potent animation från Disney-rehash.

Det unika med Bakshi är att han fortfrarande går helt mot strömmen. Han är kritisk mot datoranimatörer som hävdar att man måste titta på och ta till sig den klassiska animationen eftersom han anser att den gamla animationen redan är gjord och att man inte kan kopiera bra animatörer uta bara försöka hitta sin egen röst oavsett teknik. Och det har han så fullständigt rätt i.

Han säger:

So I'm sitting in the theater watching a rat trying to cook some food. Now he's trying to get out the window... I blink with amazement at the brilliance of your computer, but wait a minute... This is nothing more than a Disney film made with a computer! Your bosses must have MADE you do this. Where do you guys think you're headed? Do you really think copying Disney films over and over isn't going to get just as boring as the boring Disney films you're copying? You've got all these great computers... show me something I haven't seen a million times already.


Hell Bakshi!

Naiv önskning

Finns det någon där ute i cyberrymden som har eller kan länka till en bild av Ragnar Frisk? Har länge funderat på hur en av Sveriges inspelningsmässigt snabbaste, proffsigaste och mest kommersiellt framgångsrika regissörer såg ut. Dessutom icke att förglömma regiguden Fritz Langs regiassistent i original-UFA-studion. Frisk gjorde också den första svenska färgfilmen och i svenska uppslagsverk om film brukar han beskrivas som den mest utskällda svenska filmregissören någonsin. Om det är sant eller inte vet jag inte men myten påstår att när en journalist påpekade att det var omöjligt att göra en sämre film än den senaste Frisk-filmen så svarade han själv: -"Då känner du inte Ragnar Frisk!"

Han spelar en liten roll i Björn Skifs-komedin "En Flicka på Halsen" från 1982. Jag har sett den nån gång för väldigt länge sen.























Fritz Lang

fredag, september 14, 2007

Ballmer Zune

Ja, det här är väldigt nördigt men det är så otroligt kul. Ballmer doing the monkey.

onsdag, september 12, 2007

Roligt test



Hittade testet på Emmas blogg. Drar man pekaren över rutorna så får man lite mer detaljer.

onsdag, september 05, 2007

Gissningsleken


Dagens fråga:

Vilken är världens första helt digitala film? (Ska bli intressant att se hur snabbt ni klarar det här. Svaret är inte helt lätt att Googla fram...)

Rätt svar:Bernard & Bianca i Austrailen (1990) är världens första helt digitala film. Toy Story var annars ingen dum gissning. Disney tog ett teknologiskt jättekliv när dom valde att låta animatörerna jobba fram filmen på digital väg med ett program som faktiskt utvecklades speciellt för Disney av Pixar. Numera görs nästan alla traditionellt animerade filmer digitalt men 1990 var det revolution.

söndag, september 02, 2007

David Cronenbergs nya!

David Cronenberg 2007:


















Martin Munthe 2000:

















...inga jämförelser i övrigt.

(Om någon någonsin har undrat vad det står tatuerat på Vladimir Dikanskis händer så är det bl a en rysk slangförkortning av "Döda Snutar Med Kniv".)