onsdag, september 26, 2007

Makalöst nöjd!

Jag behövde desperat en dedikerad 3D/After Effects-maskin och satte ihop ett eget experimentbygge härom veckan. Det är utan tvekan den bästa maskin jag någonsin ägt. Det är en Intel Quad Core-maskin med 2GB RAM (det blir fyra så småningom) och ett Nvidia 7300Gt med 256MB grafikminne. Lådan är en otroligt bra Lian Li-låda i aluminium med tre stora 120mm-fläktar som håller hårddiskar och annat rejält svala. På maskinen rullar jag Vista och mina sedvanliga mjukvaruval. Och jag har aldrig haft sådana monster benchmarks. Och efter att ha stressat den rejält några gånger så har den hittills aldrig strulat det allra minsta. Och det absolut bästa av allt. Tutti prislapp stannade på 5 000 riksdaler. Nu har jag bara kört Vista i två veckor men jag kan för egen del avfärda allt skitprat om det operativet och säga att multitasking egenskaperna i Vista är fantastiska och användargränsnittet är en klar förbättring över XP. Det är på det hela taget snabbjobbat och effektivt och väldigt lite i vägen för mig.















Dream Machine

5 kommentarer:

Tomas_Timelock sa...

Har du fått AE att funka med alla pluggar i Vista?

Jag fick byta tillbaka till XP efter att flertalet pluggar (Bla Shine & Algolith) inte fungerade i Vista.

Annars håller jag med om att Vista är grymt.

ogeretla sa...

Kul, låter som som en ytterst trevlig maskin! Det är i de där lägena man är glad att man inte kör Mac..

(Begriper inte heller vista-gnället, det var samma visa.. när xp kom.)

Anders Bäckman sa...

Alltid lika fantastiskt att se hur teknikutvecklingen framskrider och hur massiv datorkraft som går att köpa för nästan inga pengar idag. Helt klart låter det som en trevlig maskin du skaffat dig. Jag funderar på att köpa något liknande att ha som dedikerad renderingsmaskin (mest för ren 3D) framöver. All utveckling kommer dock att ske i OSX-miljö på annan burk.

ogeretla > Angående att det var gnäll på XP när det kom var ju på grund av att det faktiskt inte var särskilt stabilt från början. Det blev det först när det kom servicepacks. Vista känns lite som en repris på den fronten även om operativets problem lyckligtvis inte drabbar alla typer av användare.

Anonym sa...

Ska du upp till 4GB ram? Se till att skaffa Vista x64.. annars är det waste of money och en trevlig dörr till problem (även om det är svinbilligt med RAM idag).

Å andra sidan är inte så mycket av mjukvaran idag anpassad för x64... så 3 GB ram + x86 är nog bäst idag (jo... 4GB ram i x86-Vista innebär problem).

Martin Munthe sa...

I dagsläget äger jag inga 32-bitarsmaskiner. Det enda 32-bitars OS:et jag kör idag är MacOS 10.4 (men på 64-bitarshårdvara).