Jag har fått i uppdrag att regissera Machinima för världens största PR-byrå och dom räknar med över 20 miljoner tittare. Mer om det senare. Klart kul uppdrag.
Get link
Facebook
X
Pinterest
Email
Other Apps
Comments
Anonymous said…
Låter som ett kul uppdrag. Grattis! Kan du inte avslöja mer om vad det rör sig om?
Anonymous said…
Fan va kul!
Va själv inne på det där för ett par år sedan medan en beta till ett program som byggde på litechmotorn - så att man slapp mycket strul och kod. Programmer lades dock tyvärr ner...
Vet inte hur det går till idag riktigt? Har det kommit några nya bra verktyg?
Macinima är filmer producerade med hjälp av spelmotorer istället för traditionellt renderad 3D. Hela tanken med machinima är att allt ska jobbas med i så mycket realtid som möjligt.
Ska läcka lite mer inom några dagar.
Anonymous said…
Det som va coolt med det där programmet var att när väl världen och karaktärerna var färdiga så satte man en person per gubbe att spela dem som i vilket dataspel som helst. Man kunde asigna vilka rörelser som helst och läppsynk fanns också i med i paketet. När man väl tyckte att skådespelarna gjort ett bra jobb (med sina styrda gubbar) så kunde man placera ut alla kameror och rendera ut allt i valfritt format.
Fortsätter min egen diskussion med Anders och Anonymous i den här posten. Det handlar om utvecklingspengar och att svenska filmare anser att det inte läggs ned nog med tid på utveckling. Om vi skulle ge normal nutida utvecklingstid lite perspektiv så skulle man kunna säga att under den tid en begåvad regissör som Johannes Pinter hunnit göra en långfilm hann Georges Méliès föda fictionfilmen som vi känner till den och avsluta sin fantastiska karriär (561 filmer) och under tiden hann sverige bygga upp en filmnation från ingenting och Viktor Sjöström gjorde Körkarlen. Så vad väntar vi på? Ingenting av all den här tiden vi lägger ned på utveckling leder ju fram till någonting som kommer ens i närheten av Méliès eller Sjöström. Varför tror vi att fantasi och skaparkraft behöver massor av tid och pengar? Var kommer den snurriga vanföreställningen ifrån?
SVT förklarar krig mot den oberoende svenska filmen och de små bolagen och uppstickarna i svensk film. Gunnar Carlsson längtar tillbaka till ett betong-Sverige där det är mer vattentäta skott och mindre konkurrens mellan producenter. Föraktet för entreprenörsskap uttrycker han i den här artikeln i DN . SFI och Producentföreningen svansar efter lite försiktigt. Höstmörkret sänker sig ytterligare över ett filmland i djup kris. Och en bransch som drivs av fega människor utan visioner och idéer. Anders Birkeland utgör den enda kontrasten i artikeln. Man kan ha i huvudet att Gunnar Carlsson, mannen men järnkoll på produktionsekonomi, också ligger bakom SVT:s satsning på Filippa Pierrous TV-serie "Bonsai" som totalt spårade ur budgetmässigt med många miljoner och till slut lades ned då Gunnar konstaterade att han inte kunde färdigställa serien. Snyggt jobbat med våra skattepengar. Gunnar for finansminister. Eller nåt. SVT är ingen TV-kanal. Det är bara en fasad. I hemlighet är det...
Comments
Kan du inte avslöja mer om vad det rör sig om?
Va själv inne på det där för ett par år sedan medan en beta till ett program som byggde på litechmotorn - så att man slapp mycket strul och kod. Programmer lades dock tyvärr ner...
Vet inte hur det går till idag riktigt? Har det kommit några nya bra verktyg?
/ Mats
I alla fall grattis - att nå ut till 20 miljoner tittare är få förunnat.
/tomas
Ska läcka lite mer inom några dagar.
/ mats