onsdag, september 05, 2007

Gissningsleken


Dagens fråga:

Vilken är världens första helt digitala film? (Ska bli intressant att se hur snabbt ni klarar det här. Svaret är inte helt lätt att Googla fram...)

Rätt svar:Bernard & Bianca i Austrailen (1990) är världens första helt digitala film. Toy Story var annars ingen dum gissning. Disney tog ett teknologiskt jättekliv när dom valde att låta animatörerna jobba fram filmen på digital väg med ett program som faktiskt utvecklades speciellt för Disney av Pixar. Numera görs nästan alla traditionellt animerade filmer digitalt men 1990 var det revolution.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Menar du långfilm så lär det väl vara Toy Story?

Anonym sa...

I och för sig kanske jag missuppfattade frågan?

Martin Munthe sa...

Nejdå. Du missuppfattade inte frågan. Och det är inte Toy Story.

Tomas_Timelock sa...

Menar du inspelad digitalt? Har för mig att det var någon med Peter Greenaway. Men har inte sätt så många av hans filmer.

Annars beror det väl lite hur man definierar "digital" och "film". Gills kortfilmer, musikvideos och konstfilmer? Skulle då kanske gissa på Global Trash 2 projektet från 1992. Men borde väl funnits något en bra bit tidigare än det.

/tomas

Anonym sa...

Helt digital? Då är det ju något animerat. Annars så var ju TRON rätt banbrytande. Dock ej heldigital på något sätt. Eller menar du hela kedjan alltså med digitalvisning inräknat?

/ mats

Martin Munthe sa...

Okej, här är reglerna (för tydlighetens skull):

Det ska vara långfilm och långfilmen ska vara biografdistribuerad. Och med "digital" menar jag att produktionsmediet är helt digitalt. Beta SP till film eller analog HD till film räknas alltså inte. Digibeta räknas (om efterarbetet är helt digitalt) och 3D-animation som Toy Story räknas.

Ledtråd: Filmen spelade in $50.000.000 bara på amerikanska dukar.

Ledtråd 2: Filmen var en formidabel teknologisk milstolpe utan att någon egentligen känner till det eftersom bolaget bakom filmen aldrig gjort en grej av det - det är just därför jag tar upp den.

Anonym sa...

Kan det möjligen vara "Bugsy" med Warren Beatty?
/Jimmy

Martin Munthe sa...

Enligt IMDB är Bugsy inspelad på 35mm.

Anonym sa...

Jag kollade och upptäckte det efteråt. I'm clueless.
/Jimmy

Anonym sa...

Blair witch Project? ;)

Anonym sa...

Sin City? /Ville

Anonym sa...

Fantasia? Nä.. ingen aning.

JS sa...

Spy Kids 2? Släpptes den före Attack of the Clones? Nä...

Och de gjorde väl rätt mycket väsen om digitalmediet? Hmm.

Johan Ahlin sa...

Attack of the Clones låter väldigt bekant, men penningsumman som M beskriver är vad Star Wars III spelade in i USA första helgen har jag för mig.

men, Attack of the clones är nog svaret...

Anonym sa...

Kan det vara Camp Slaughter? Den filmades, postades och distribuerades digitalt...

Anonym sa...

Jo, Camp Slaughter spelade ju in $50.000.000 på amerikanska dukar... Ne du, MUNTHE, ge oss mer ledtrådar eller svaret!

Johan Ahlin sa...

Är det i digitalhetsens anda ganska roligt med SVT:s "upp till kamp" som stretar åt andra hållet med så mycket analogt som möjligt? Genomarbetad analog media, är det pretto eller fortfarande snyggast, bäst? Musiken är bättre iaf, men allt annat?

Anonym sa...

Haha, hade ingen aning om att det var Bernard & Bianca i Australien trots den var en av mina favoritfilmer när jag var liten. Man lär sig något nytt varje dag!

Anonym sa...

var det inte du som skulle göra nån sci-fi film? den måste blivit totalsågad och försvunnit.

Martin Munthe sa...

Ja precis! Jag sitter i arbetsläger nu (man får ha datorer i sådana nu för tiden) och betalar tillbaka min skuld till samhället. Dom brukar skicka hit skolklasser som får gå förbi min cell och spotta på monstret.