torsdag, oktober 04, 2007

Mac vs. PC debaclet

Som gammal Mac-användare och PC-användare så förstår inte jag vad pro-Mac-personer pratar om när dom hyllar Apples stilkänsla över Microsoft. Nu pratar jag inte så mycket ommaskinerna utan om själva operativsystemet.

Ta det här klippet där Apples VD Steve Jobs öser galla över sin konkurrent:

Och sätt det sedan i relation till utseendet på OSX Leopard (Apples operativsystem) som dyker upp här i oktober.













Är det där exempel på "smak" som Steve Jobs pratar om? Proportionerlig design med rötter i klassisk typografi? Det ser ju ut som splashsidan till en Pokersite.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Haha.. Okej, den där var ju iofs vald med omsorg ser jag... Det är ju bakgrundsbilden som är smaklös, inte operativsystemet...

Martin Munthe sa...

Nejdå jag har inte valt med omsorg. Det är Apples egna skrytmaterial. Och det är inte främst bakgrundsbilden jag reagerar på.

Det är väl på sätt och vis bra att Apple lämnar den "borstade metallen" Finderfönster haft sedan Jobs hjärnblödning (han måste fått i hemlighet i samband med lanseringen av 10.3). Vet inte om jag tycker att den nya "grå bulle" är något jättelyft.

Dockan som alltid varit anskrämligt ful och hysteriskt opraktisk är det mest i ögonfallande. Helt klart är det teamet bakom PartyPoker.com som står bakom formen på den.

Både OSX och Vista i sitt "out of the box"-utförande vittnar idag om designmässig mental härdsmälta.

Jag struntar egentligen i vilket operativ jag kör. A box is a box, som Scott Billups sa. Problemet med OSX är att man måste installera knepiga add ons för att bli av med det allra fulaste. Det kostar dessutom pengar att få ett GUI som är platt och inte i ögonfallande när man t ex som jag ska jobba med färgkorrigering och ljussättning. Med Vista kan man iallafall skala av och ta bort allt lull-lull med några få mycket enkla knapptryckningar.

Anonym sa...

Vet att rymdbilden var på tapeten för ett tag sedan, men vad jag vet så använder Apple numera officiellt "gräset" som bakgrundsbild i sin marknadsföring.

Smaken är som baken. I mitt tycke är det dock funktionaliteten och den högre hastighet som går att hålla i dagligt arbetsflöde som gör OSX överlägset Vista. Och när det gäller det så lär Leopard dra ifrån ytterligare (spaces, stacks osv).

Mathias Berglund sa...

Personligen skulle jag hellre föredra looken på gamla Workbench 1 till Amiga än den tillspacade looken som återfins hos OSX, Vista eller till och med XP:s look när den kom. Less is more har aldrig kännts mer sant.

ogeretla sa...

Amiga de var tider de! Själv var jag Atari-kid (MIDI).

Men angående Vista / Leopard.. Är inte denna bild en bra lägesbeskrivning?

http://cache.gizmodo.com/assets/resources/2007/06/leopardog.jpg

Martin Munthe sa...

Jag undrar om det finns någonslags begrepp (i stil med Murphy eller Moore) som beskriver det nuvarande läget med att persondatorer aldrig varit så kraftfulla som dom är nu och så användarmässigt vansinnigt fula? Det verkar onekligen hänga ihop på nåt sätt.

Martin Munthe sa...

Angående hastighet och OSX vs Vista: Pratar vi Mhz per krona eller prestanda i en enskild arbetsstation oavsett kostnad? Eller bara användarvänlighetshastighet? (Där tror jag mycket att det hänger på vem man är och vad som passar individen bäst).