måndag, juni 25, 2007

SVT:s krigsförklaring

SVT förklarar krig mot den oberoende svenska filmen och de små bolagen och uppstickarna i svensk film. Gunnar Carlsson längtar tillbaka till ett betong-Sverige där det är mer vattentäta skott och mindre konkurrens mellan producenter. Föraktet för entreprenörsskap uttrycker han i den här artikeln i DN.

SFI och Producentföreningen svansar efter lite försiktigt. Höstmörkret sänker sig ytterligare över ett filmland i djup kris. Och en bransch som drivs av fega människor utan visioner och idéer.

Anders Birkeland utgör den enda kontrasten i artikeln.

Man kan ha i huvudet att Gunnar Carlsson, mannen men järnkoll på produktionsekonomi, också ligger bakom SVT:s satsning på Filippa Pierrous TV-serie "Bonsai" som totalt spårade ur budgetmässigt med många miljoner och till slut lades ned då Gunnar konstaterade att han inte kunde färdigställa serien. Snyggt jobbat med våra skattepengar. Gunnar for finansminister. Eller nåt.

SVT är ingen TV-kanal. Det är bara en fasad. I hemlighet är det ett avelsinstitut för imbeciller.

21 kommentarer:

Anonym sa...

I think the only way to stop these criminals is for someone to organize and file a law suit and investigation against them going through all their books and tracing every nickel that has gone from one pocket to the other in the same pair of pants!!!.

Its nothing short of Cultural Darwinism they are preaching the very thing they claim as the justifiable argument for their actions.

Its an unfair practice as is 99% of what they have as their standard way of conducting the policies of this Cunt-Trees film business.

Not only do they horde the resources they bake into every new Document a new way for creating more obstecles for the competition. Is this Democracy?

WHo makes the decisions? WHere is the money coming from year after year? And what is it ear marked for? How can the same people be in charge without questioning? WHo is really behind all of this? All of these questions and much much more should be taken up in Court no where else. No one really cares or dares enough to get right up in their faces about it. We need some Lawyers and a well formulated case against them. With names and dates for them to be held accountable for their ruthless and criminal acts.

LEGAL ACTION AGAINST THEM NOW!!!

Public Enemy #1.

Niklas sa...

Det låter som ett skrämmande framtidsscenario, onekligen, som målas upp i artikeln. Utifrån det du beskriver så låter inte Bo Carlsson särdeles trovärdig.

Du som är i branschen. Vet du om det finns några forskningsstudier som visar på att det finns en stark korrelation mellan storleken på produktionsbolag och kvaliteten på deras produkter? Ju större desto bättre? Finns det studier som visar att många små aktörer utarmar branschen och sänker kvaliteten?

Det vore konstigt om inte nämnde potentat har dylika studier att hänvisa till utan mer går på spågumskänsla. SVT:s egen Saida! Kanske är det så att herr Carlsson inget körkort har till att köra bilvraket SVT?

Vet du hur det är med studier? Hur bedömer du dem i så fall?

Anonym sa...

http://munthe.blogspot.com/

http://metamedium.playtime.nu/film/fucking-art- house

http://www.filmcafe.nu/forum/topic.asp? TOPIC_ID=4773

http://shootmewhileimhappy.blogspot.com/2006/10/ nya-kulturministern.html




Its Time For A Revolution...
Are You Ready For It?
Whos Side Are You Going To Be On?

Martin Munthe sa...

nicklas: Det är mycket möjligt att det finns studier av den typen. Erfarenhet från vad som helst, i vilken bransch som helst och inom vilken konstform som helst säger att mångfald och bredd är en förutsättning för att bra saker ska kunna ha en chans. Regleringar, selektion, censur osv har aldrig producerat någonting intressant någonsin i världshistorien mig veterligen.

Nick/Public Enemy #1: Jag kommer aldrig att välja sida. Jag tror inte på kulturrevolutioner utan på individer och människor med vad jag uppfattar som talang och mod. Jag tror inte att man kommer någosnans med att stämma staten och statstjänstemännen. Det enda man kan göra är att placera pengar man tjänar så att kulturpolitiken drar så liten nytta av dem som möjligt och i övrigt på ett individuellt och ansvarsfullt sätt totalt ignorera t ex SFI. Kärlek och hat är bara två sidor av samma sak.

Den stora uppgiften oberoende filmare har just nu är att ställa sig likgiltiga till SFI. Att inte bry sig. Att inte ge SFI något värde. Att inse att bidragspengar inte är allt utan att det finns viktigare saker att fokusera sin energi på.

Anonym sa...

Amen.

I think you are completely right on that one...I understand what you are getting at.

N.

Tomas_Timelock sa...

Niklas;
det finns en stark korrelation mellan bolag som satsar på mer produktion färre filmer med större budgetar och mindre distribution. De går oftare i konkurs än de som satsar på mer distribution och mindre produktion, eller produktion av filmer med lägre break-even.

Munthe;
Jag har iofs för mig att det var Magdalena Jangard (nu på FiV) som haterade TV-serien som fick läggas ned.

Som jag har fått det återberättat för mig så handlade det väldigt mycket om att det var en komediserie som regisserades av en person utan kunskap om komedins dramaturgi. Där det blev väldigt mcyket lekstuga och kompisprojekt.

Anonym;
Tack för alla länkar till min blogg. Ny inlägg kommer snart.

/tomas

Martin Munthe sa...

Tomas: Magdalena Jangard var väl dramachef när serien spelades in men det var Gunnar Carlsson som fattade beslutet om nedläggning.

I den verkliga världen skulle man aldrig lägga ned en TV-serie för att man lämnat honom/henne ensam och projektet spårat ur ekonomiskt. I den verkliga välden skulle inspelningsledarhuvuden rulla och serien skulle färdigställas på producentens villkor antingen med en ändrad inspelningsstrategi eller med hjälp av en färdigställandegaranti.

Helt säkert handlade det om ett urspårat kompisprojekt av värsta sort. Det är makalöst att det kan lekas så oansvarigt med allmänna medel.

Tomas_Timelock sa...

Stämmer. Men bakgrunden var den att det dels så blev serien tydligen så dålig att den inte höll "SVT-standard". (Det blev en komedi serie som inte var ett dugg kul). Dels så blev det en tvist mellan manusförfattaren och regissören om vem som hade upphovsrätten till manuset.

Men vad jag vet så sitter i alla fall Gunnar Carlsson kvar medan Magdalena jangard har "förflyttats" till Film i Väst.

Jag tror mer det handlade om att man valt fel regissör till projektet. (Man borde valt någon som hade mer erfarenhet, kunskap och känsla för att arbeta med humor och någon som manusförfattaren VILLE samarbeta med).

Det projektet gick förövrigt ut över mig och mitt bolag, eftersom jag arbetat med samma manusförfattare och ju mer tid tvisten och projektet tog desto mindre tid kunde denna lägga på det projekt han samarbetade med mig på. SVT:s projekt prioriterades ju helt förståligt av honom.

I den verkliga världen så tror jag SVT-projektet hade lagts ned tidigare, regissören fått gå, kanske hade även nya författare tillsatts etc.

Känns som sverige har ger allt för stor plats för regissörer och författare att leka. Mycket sådant här hade kunnat undvikas med bättre avtal och styrning från producenterna.

/tomas

Anonym sa...

"Dessutom är risken stor att filmer görs för att de inblandade behöver en inkomst snarare än att man har ett fantastiskt projekt."
- Nej usch o fy tänk om folk börjar göra filmer som kan spela in pengar (läs: filmer som folk vill se)... Då försvinner ju bidragsberoendet.

//JS

Martin Munthe sa...

Ja fy och usch! Konst och pengar i samma andetag! Rent smutsigt! ;)

Martin Munthe sa...

...och det vet ju alla att större bolag som Sandrew Metronome, Svensk Filmindustri eller Filmlance bara drivs av den smärtsamma och skapande ångesten som rider dom natt efter natt medan små bolag som t ex Dansk Skalle bara är "in it" för villan på Lidingö och den sjyssta tjänstebilen.

Tomas_Timelock sa...

Jag vet inte, jag kan ha fel på den här punkten, men jag har även för mig att även stora företag en gång har varit små.

Att det liksom var förmågan för små företag att växa och BLI stora som var kärnan i att skapa en stabil och växande bransch och marknad. Att stora företag liksom inte föddes ur naveln på kultureliten utan att de var resultatet av individer som jobbat hårt.

Vet inte. Kan ha fel.

/tomas

Anonym sa...

It is more than just possible for films like,

"Darling"
"Gangster"
" Kill your Darlings"
"Year One"
"Stinger"
"The Secret"
"Exit"

...etc etc to be made, its the way and salvation of this Countrys future....They are all Real Independent Films made by Real Swedish Maverics completely outside the system. No help at all from begining to end from SFI. No Bull-SHit Rookie Crap ( I guess I will be eating bars of soap ) Rookie and the Ghetto Festival are part of the systems way of cultivating voters and MålGrupper for up coming elections also for making sure that no small fish escapes their net, nothing more. Dont believe their hype.

Many Independent films have been made in Sweden and are being made right now but they are up against enormous obstecles since they work (Some by choice others by default) outside the system. But once an Independent has succeeded in conquoring those odds against their projects they have to fight a whole army of media people who belong to the system and are there for no other reason than to watch and make sure that nothing gets through.

Darling got through. Gangster got through thanks to a curious public that is starting to understand that most if not all of the critics share the same sympathys and point of views thus disqualifying their credibility as sources of objective judgement. They serve the interests of the system. They are puppets. There are almost more shows and sites about film then 7/11`s in Sweden. Alot of festivals too for a Country with the reputation it has everywhere outside of its own borders.

The festivals are owned by the people in power also and many many many Independent films with incredible production value and interesting storys dont get excepted or shown. And that is because to show those results side by side with what is produced through the system would expose the truth of whats going on here. And people wouldn`t stand for it anymore and that period of Swedish history would be over and done with. Thats the reason for all the platforms, they are filters and show cases and excuses to suck more State and sponcor money and put it into their own pockets.

Its Institutions Policy to guard its interests. The ones that get accepted into the machinery have to show they won`t cause trouble by demanding excellence, compitance, and questioning authority. And the ones that don`t get accepted have to struggle on their own. And thats good because the ones who study abroad or work on the outside are very often much better and much more passionate about what they are doing and why they are doing it. They have to work for every single little thing nothing is for free or taken for granted and thats where they learn the value of a craft. And the very concrete reality of film making and economics. And the unbreakable connection between the two.

Now with this last decision they have made ( To work against small Independent Film Makers ) it becomes crystal clear what their intentions are. To work against Independent small film companys with all their resources they can crush anyone they want. They can influence everything even when the rules eventually change about taxes and sponcorship because every sponcor wants maximum exposer. Sponcors are not charitys.

So they are insuring that they will get all the money from the State and all the Sponcorship Money too. And that way stay in business. No one will be able to do anything here after that outside of the system and ever see the light of day or the darkness of a movie theater.

Its War. And one way to win it is to study outside the country and not give their Institutions that business. Work outside the country. Learn about taxes etc and get paid for what you are worth.

The public will be even more disatified with the results produced and soon it will crumble of itself...( The issue is that whether or not the films stink and dont make money and the public doesnt come to see them they get paid anyway because they are funded by the Government ) So if they are allowed to do these things now unchallenged it may take many many years before they are stopped and many more lives will be destroyed and a huge migration of talent will leave to find greener pastures abroad...And thats ok with them because they dont care about the quality of the films its just a nice word to use to motivate their decisions. They get paid whether or not the films they make are good or bad but they dont want anyone else to make films that might be better in terms of getting public attention, quality, or money making. They want it all and are even delibarately working against Independent Film Makers outside their system.

They see the shift in tax law coming and they are trying to insure all the cash flow streams come to them and only them its as simple as that nothing more to do at all with quality. Its just about their Greed for control of power and for financial assets and resources.

I am furious because I care about film and about film makers. I think that people are scared to really not only vent their opinions in forums but to get up and do something to stand for something and to stand against something that is really destuctive for Swedish film.

I can`t help sometimes expressing myself perhaps a bit heavy handedly because I see the struggle many very gifted people have to go through to get things done here outside the system. I see how they`re dreams are destroyed and I see a public who is also fed up with being served heaps of crap year after year while the people from the Institutions SVT/SFI and their favorite Production Companies get everything. Now they want to even lick up the crumbs themselves in case some Independent might be able to use it. Creepy-Capitalistic-Greedy-Pigs disguised as vänster-folk, they wear the right tee-shirts but dont be fooled by the sheeps clothing.

Film is hard for anybody doing it with or without State assistance. But to have them bake into their policy a sanctioned acceptable procedure to work against small Independents gives you a glimpse of what is hiding behind this sheeps clothing of SVT/SFI...They use alot of left wing rehetoric but the bottom line is that they are more greedy and selfish and scrupple free than any Capitalist I have ever met.

Talking won`t stop them. They may adjust as they often do a formulation here and there but their agenda remains the same. All that will stop them is:

A. Legal Action.

B. Stop Asking For Their Permission And Approval.

C. International Media Exposer, Involving The International Community In
Revealing The Corruption Here.

D. An Alternative Way That Eliminates The Institutions Influence From Free
Enterprize.

E. Continuation Of The Tidal Wave Of Independent Films Made, Getting International Distribution, And Gaining Resources To Insure Production Continuity Without SVT/SFI Ability To Strangle Them Or Use Their Media Manipulations To Influence The Public Attendance.

lars Johansson sa...

PÅ independent.nu skrev du:

"SFI lägger ned sitt stöd till oetablerade filmare och går istället med i ett samarbete med ett antal andra och mindre aktörer där man håller nybörjarna under ett tak, på lägre budgetar och med totalt sett färre produktioner. Och man stämplar tydligt projekten med Rookie-stämpeln. Och folk går på det. Kultursektorn har aldrig varit begåvad med ett överflöd av starka intellekt.

Det är det äldsta diplomatiska tricket i boken."

Jag tycker det var bra sagt. Men förstår inte allt. Skulle du kunna förklara detta litet ytterligare?

Fredrik sa...

När man läser om katastrofprojektet Bonsai ser man ju för fn rött...det borde finnas ett utomstående oberoende organ som granskar och utreder liknande händelser inom SVT och SFI så alla skattebetalare får veta vad som händer med våra pengar. Det räcker inte med att pösmunken Gunnar Carlsson i förbifarten (dagens DN) nämner att, "ja tyvärr går det inte alltid som man tänkt sig". Fram med korten på bordet...

Tomas_Timelock sa...

Skrev ett mail till Aliiansens rikslagsledamöter och EU-paralamentariker och lyfte agerandet.

Två snabba reaktioner kom från Annie Johansson (C);

citat:
"jag tror att min åsikt i denna fråga är tänligen känd. Jag vill ha en fri television på marknadsekonomins regler där man har vissa minoritetsprogram på upphandling. Ståller mig helt bakom din tes och tycker att det statliga tv-bolaget agerar helt fel."

Annie Johansson (C)
http://anniejohansson.blogspot.com/

..och Mats Johansson (M)

citat:
"det var en egendomlig artikel. Helst skulle de väl se Statens Filmindustri som monopol..."

Mats Johansson (M)



/tomas

Tomas_Timelock sa...

Oscar Petersson (Cleo Pictures) har startat en namninsamling

http://www.petitionspot.com/petitions/FreeCissi

som en motreaktion till DN artikeln som publicerades för en vecka sedan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2204&a=664558

Skriv på och skicka vidare länken till vänner och bekanta.


/tomas

Martin Munthe sa...

Mycket bra initiativ, Tomas. Hatten av.

Tomas_Timelock sa...

Tack!

Har även kontaktat Konkurrensverket, Finansinspektionen, JO, Riksrevisionen mfl, för att få reda på om att det går att ta ärendet vidare på något sätt.

/tomas

Anonym sa...

Det vilar en unken stank av "usch så jobbigt att vi styrs av kultur vänstern" attityd över den här debatten.
Jag tycker det kan räknas som en av Sveriges äldsta myter.
Sluta låtsas att vi lever under en vänster hegenomi.
"Marknaden som lösning på allt" anhängarna äger det mesta av problemformulerings privelegiet.
Högern har makt över alla medier förutom public service och några små obetydliga tidningar.(Som vissa nyliberala tankesultaner vill stoppa presstödet till)
Denna makt använder dom till att ge en falsk bild av läget:att låtsas att vi lever under en vänster hegenomi av politiskt korrekta,feminister och pekfingers pekande puritaner.
Att vara politiskt korrekt inom media är idag att hålla käften för att inte skada karriären.

Höger och nyliberalerna äger ju det mesta av alla medier.Försök inte att luras att det ser ut på annat sätt.
Det går jag inte på.

Klimov sa...

Siste "Anonym": Må så vara att den svenska vänsterkulturhegemonin nu äntligen och slutligen efter 40 år börjar försvinna tillbaka in i sina sprickor i den grå sossebetongen, men den besitter fortfarande alltför mycket makt.

Pensioneringarna och generationsskiften började sätta in för några år sedan och får nu en del effekt, men tyvärr är filmbranschen driven i botten och bidrags- och PK-anpassningstänkandet är legio.

Att t ex SFI:s stödpolitik redan från starten genomfärgats av "Budskap lagom mycket till vänster om socialdemokratin = värdefull film = bidrag" får man vara bra naiv (och vänstervriden) för att inte inse.

Och att sedan hävda att detta bara är en myt påhittad av mediahögerkapitalet känns ju knappast mindre konspirationsteoretiskt eller unket än vad du framhåller om debatten här...