Dominansen från Apples plattform MacOS har ju varit i det närmaste total under slutat av 90-talet och hela 00-talet. När jag började i början av 90-talet så fann Avid på Mac (vilket var ett svindyrt system nästan ingen hade råd med) och det fanns några billigare alternativ på PC-sidan som en del företag använde. Sedan kom FCP och i och med det blev Apples dominans närmast total. För snart två år sen la Apple ned sin marknadsledande mjukvara och släppte en ny version som heter FCPX. FCPX har inte stöd för att spara namngivna projektfiler utan förlitar sig på Time Machine för all historik och det är dessutom ett renodlat singelanvändarsystem eftersom det öppnar alla projekt maskinen har tillgång till varje gång FCPX öppnas (i en postmiljö där man delar på diskar med tusentals projekt är det fullkomligt ohållbart). Därför kan vi stryka FCPX. Det finns ingenting som är "Pro" med X.
Adobe ryckte upp sig från en skamfilad CS4 av Premiere Pro och levererade en kraftigt förbättrad CS5 som gick att använda igen och sedan kom CS6 som är en fullkomligt logisk efterföljare till FCP7. CS6 känns faktiskt som FCP8. Problemet är att Adobe utvecklar sin mjukvara för CUDA som är Nvidias plattform för GPU-accelererade beräkningar. Det är en makalös teknik. Den ger Premiere Pro möjlighet till riktigt bra realtidshantering av effekter och stora filer. Men steget från FCP7 till Premiere Pro är inte logiskt eftersom uppgraderingen inte bör ske på OSX utan man måste över till Windows. Orsaken är att Mac-versionen av Premiere Pro lämnar mycket att önska i jämförelse med Windows-versionen. Mac-versionen är instabil och CUDA-accelereringen är inte jämförbar med Windows-versionen.
Ska man då klättra över med hela sitt Mac-arbetsflöde till Windows? Mitt råd är; Nej. Låt bli. Orsaken är Microsoft som med sin senaste inkarnation av Windows i version 8 nu överger Workstation-fokuset till förmån till ett touchvänligt system anpassat för surfplattor och all-in-one's.
Och det är ett problem med båda plattformarna. FCPX är en tydlig indikation på var Apple är på väg. Bort från komplexa proffsprogram och fokus på surfplattor och touch. Och Windows går samma väg.
Lösningen:
Världen rullar just nu på ett operativsystem som heter Linux. Och med världen menar jag verkligheten runt omkring dig. Tar vi bort Linux (ett operativsystem skrivet i början av 90-talet av en finsk kille som heter Linus Torvalds) så slocknar lamporna, elen försvinner, tågen slutar gå, bankerna kollapsar, militären kollapsar, telefoner, sjukhus, satelliter, kameror, internet...allt slocknar. Eftersom allt det drivs av Linus operativsystem som heter Linux. Av en inte alls märklig anledning har vi i mediavärlden väjt från Linux under många år. Anledningen heter "ägande". Apple, Avid, Microsoft, Adobe, Sony och alla dom andra gillar att äga saker. Och ta betalt för dom. Det här brukar refereras till på mjukvaruspråk som "proprietär kod". Linux bygger på någonting helt annat som brukar refereras till som "öppen kod". Öppen kod är svår att ta betalt för. Hela idén bygger på att man tar betalt för någonting annat än kod. Man tar betalt för hårdvara, upptid, tjänster osv. Och det är en affärsmodell som över tid visat sig vara mycket stabilare och effektivare än proprietära lösningar. Inom IT så finns det ett antal bra exempel på framgångsrik öppen kod. Webbläsaren Firefox utvecklas till 60% av frivilliga som bara vill förbättra mjukvaran. Och Firefox är den ständiga stora utmanaren till alla andra. Även Google utvecklar mycket öppet. Android är öppet och rullar på Linux. Deras webbläsare Chrome är stängd men den har ett utvecklingssyskon som heter Chromium som är helt öppen och som smittar av sig med innovationer på den stängda varianten. Svenska MySQL är en databas som det mesta i världen rullar på. Också en öppen framgångssaga.
Men dom "låsta" företagens strävan efter att låsa in dig som användare i en styändig uppgraderinsgbubbla som kostar pengar har gjort att man inte vill släppa sin låsta kod på ett operativsystem som drivs av den öppna andan. Därför finns inte Premiere Pro elletr Avid på Linux.
För några år sen fick grundaren bakom det engelska företaget EditShare en idé. Han är en framsynt och smart människa som tjänat pengar påö att leverera hållbara back-end-lösningar som videoredigeringsservrar och lagrings/backup-lösningar. Han såg hela den här framåtrörelsen som Linux och öppen kod har och han bestämde sig för att köpa upp gamla nedlagda LightWorks som under 90-talet var den absolut tyngsta motståndaren till Avid. LightWorks har använts av åtskilliga Oscarsvinnande klippare. Samtliga Martin Scorseses digitalt klippta filmer har klippts i LightWorks. Så EditShare köpte programmet och stakade ut en väg där man kommer att släppa koden fri. Så om fyra dagar från att jag skriver det här släpps LightWorks för Linux. Och det är det första redigeringssystemet som har stöd för allt, och då menar jag ALLT, som proffsen kräver på Linux:
- Import och export av AAF, OMF, XML, EDL
- Komplett stöd för alla format inklusive RED
- Intelligent mediahantering och dom bästa funktionerna för klipp och trimmning man kan tänka sig
LightWorks på Ubuntu Linux |
Version för Windows har redan funnits ute i snart två år och version för OSX kommer i höst. Men LightWorks gör någonting unikt. Dom ser var världen är på väg och även om dom levererar mjukvaran på tre plattformar så förändrar dom produktionsvärlden radikalöt genom att släppa koden fri och erbjuda den på en öppen plattform. Andr kommer att följa efter. Lita på det. Black Magic Design köpte nyligen upp Da Vinci:s gradingsystem och gav ut det som Resolve och som stöd för sina egna kameror. Mjukvaran existerar på Linux (men i en hårt licensierad form som kostar mer än Windows/Mac-versionen). Men bara att koden finns hos dom är ett viktigt faktum. Ökar användandet av Linux så står Black magic redo med ett oerhört bra gradingsystem som snackar med 100% kompatibilitet med LightWorks.
Så ska man hoppa över till Linux nu. Absolut. Det kommer att vara en instabil resa hur man än gör - så hoppa redan nu. Avid brottas med enorma ekonomiska problem och rykten om konkurs har florerat i flera år och skärpts den senaste tiden. FCP är borta. OSX och Windows struntar i high-end-världen (som videoproduktion idag faller under). Och det fina med den öppna världen är att ju fler som hoppar med - ju snabbare förbättras allt. Det finns en "strength in numbers"-ekvation i den öppna utvecklingsvärlden.
Jag vet iallafall att jag kommer att förlägga en oerhört stor del av mitt eget jobbande på Linux den närmaste tiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar