Nä, det är typ Pepsi vs. Coke om man ser till vad som stod och sades på den länken.
Snarare är det så att Microsoft återigen vill bygga in folk i en proprietär värld medan Apple i det här fallet har gått den öppna vägen. OpenCL styrs av Khronos Group, samma paraplyorganisation som driver OpenGL.
Dessutom är DirectCompute inget som sker automagiskt, att anpassa kod för DirectCompute kräver lika mycket som att anpassa det för OpenCL. OpenCL kan även köras på en vanlig CPU, vilket gör att mjukvara baserat därpå inte kräver en GPU alls om så skulle vara fallet.
Sett till tekniskt innehåll är Win7 långt mer ointressant än Snow Leopard. Grand Central Dispatch och blocks (som är open source under Apache 2.0-licensen sen nån vecka) är långt mer intressant än nåt jag läst om Win7.
Erik said…
Jag förstår inte alls vad som gör Windows tekniken så MYCKET coolare… Av det lilla innehållet man ser där är det precis vad OpenCL gör fast eventuellt mindre (svårt att hitta info om DirectCompute).
DirectCompute låter snarlikt nVidias CUDA vilket är ett API för att skriva kod direkt för en GPU. CUDA är dock låst till nVidia hårdvara och jag antar likt OpenCL att DirectCompute sätter sig "ovan" detta och låter utvecklare skriva för GPU:er och inte ett specifikt fabrikat. En skillnad som jag tror OpenCL har är att den ser processorer och inte GPU / CPU eller en DSP (även om du kan definiera detta). Den kan därigenom distribuera processeringen bäst lämpat för system X.
- 2-Core system med en snabb GPU - använd GPU:n - 16-Core system med en snabb GPU - använd GPU, CPU eller båda. - 16-Core system med 4 Tesla GPU:er - använd GPU:erna
Jag skulle mer säga det igen är i vanligt MS ordning MYCKET mer inskränkt teknik då den helt bygger på deras egna properitära system. Likt vad Eff säger så finns bl.a. saker som GCD i OSX 10.6 som i kombination med ovan kommer ge väldigt intressanta saker i framtiden.
Sådär resonerar två Mac-nördar med naturligt klena GPU:er. CPU? Två eller några stycken processorer fö grafikberäkning? Eller 32 på GPU:n om man ska lyxa till det? :)
I min värld (onda Microsofts) är 192 processorkärnor på GPU:n ingen ovanlighet. Därför är Microsofts teknik mycket intressantare än OpenCL på Mac med Apples klena utbud av torftiga konsument-GPU:er. Att OpenCL är blind för om det är en GPU eler en CPU-kärna som räknar är en klen tröst.
480 parallella processorer är en överkomlig realitet om plattformen är Windows 7.
Jag kör Ubuntu mest hela tiden, även om jag äger en MacBook Pro som jag mest surfar och tittar på NFL på, så Mac-nörd håller inte i mitt fall.
Som mjukvarulösning är inte DirectCompute mer intressant än OpenCL. Att påstå det vore okunnigt. Om man nu äger en Mac Pro och kör ATI 4870 i den kan OpenCL i Snow Leopard dra nytta av precis lika mycket av den beräkningskraften som DirectCompute kan om man kör motsvarande kort under Windows.
OpenCL är plattformsoberoende och byggt för att fungera antingen med GPU eller CPU om det nu skulle krävas. Jag har svårt att se den flexibiliteten som en nackdel jämfört med DirectCompute som fungerar med GPUer på en plattform.
Sen att PC-plattformen i sig är mer öppen, det är helt klart en stor fördel både prismässigt och frihetsmässigt (en Mac är ju en dyr PC idag). Men med drivrutiner till Linux kan man köra OpenCL där också, så det är inte fallet att Windows är enda sättet att möjliggöra utnyttjandet av GPU-kraft.
Sen låter 480 futtigt. Nya ATI Radeon 5870 har 1600 ALU:er per kärna. Man lär kunna köra Quad CrossFire och därmed få lite drygt 2 TFLOPS med dubbel precision (eller 10 TFLOPS med enkel).
Nvidia ligger efter just nu, och det går enligt rapporterna inget vidare med kiselprocessen för nya GPUn, man får under 5% användbara kretsar vilket svider rejält även för en första runda i ugnen. Gissningsvis lanserar de nya kretsarna hyfsat snart (kring Win7-lanseringen) och skeppar runt de tre-fyra korten som funkar till journalister världen över. Räkna med tidiga 2010 innan du ser någon som helst volym på hyllor. Vill du ha prestanda till Windows 7-lanseringen köper du ATI, de lär ha DirectCompute-drivrutiner redo.
Erik said…
Att Apple har klena GPU:er har inget med OpenCL att göra. Tekniken gör precis vad DirectCompute gör och kanske mer därtill.
Ditt resonemang är om något högst okunnigt och du rikta problemet på helt fel område. Jag tror garanterat att du skulle kunna köra OpenCL på en Mac eller Linux maskin med ex. 4 Tesla GPU:er om du så vill programmera för det. Sen att Apple inte går den vägen är en helt annan sak.
Martin! Intel/nvidia är crap nu jämfört med amd/ati. Deras nya plug in för cs4 slår ut allting på marknaden med hästlängder!
Ökar renderingstider med 250% en rendering som kan ta 3 timmar går på 60 sekunder. Renderingstiderna försvinner oavsett storlek och bitrate och hårdvaran är billigare. Har phenom X3 och 4650 1gb grafikkort och det jobbar fan mycket snabbare än intels värsta quadcore och dyraste komponenter.
Gäller bara o bygga ihop med bara amd o ati komponenter så slipper man mycket frustrerande rendering sen in med beta plug innen och jobba i takt man tänker.:) Amd för life!
Lär pressrealser på amds hemsida: http://www.amd.com/us/press-releases/Pages/amd_ati_stream_technology-2009jun15.aspx.aspx
Googla på premiere och gpu plug in. Det här är stora nyheter just nu!
Jag var så trött på mina tidigare komponenenter och bara råkade bara snubbla på det här med amd/ati/adobe och läste om att det slår ut alla andra tillverkare genom sin stream teknik. Så jag chansa på det.
Nu när jag testat det själv är jag fan helt chockad och samtidigt överlycklig. Amd fast encode renderade ut en film i media encoder, samma fil som tidigare tog datorn 2 timmar gick lite strax över en minut med mycket på mer krävande inställningar.
Nu har jag köpt ännu bättre grafikkort xfx5770 med inbyggd stream. Funkar direkt med direct x 11, inbyggt tesselation stream teknik. Jag kan säga att allting funkar väldigt stabilt och snabbt. Stream är fan hardcore, synd bara att amd är lite dryga som inte släppt officiella drivrutiner men beta funkar bra sålänge.:)
Fortsätter min egen diskussion med Anders och Anonymous i den här posten. Det handlar om utvecklingspengar och att svenska filmare anser att det inte läggs ned nog med tid på utveckling. Om vi skulle ge normal nutida utvecklingstid lite perspektiv så skulle man kunna säga att under den tid en begåvad regissör som Johannes Pinter hunnit göra en långfilm hann Georges Méliès föda fictionfilmen som vi känner till den och avsluta sin fantastiska karriär (561 filmer) och under tiden hann sverige bygga upp en filmnation från ingenting och Viktor Sjöström gjorde Körkarlen. Så vad väntar vi på? Ingenting av all den här tiden vi lägger ned på utveckling leder ju fram till någonting som kommer ens i närheten av Méliès eller Sjöström. Varför tror vi att fantasi och skaparkraft behöver massor av tid och pengar? Var kommer den snurriga vanföreställningen ifrån?
SVT förklarar krig mot den oberoende svenska filmen och de små bolagen och uppstickarna i svensk film. Gunnar Carlsson längtar tillbaka till ett betong-Sverige där det är mer vattentäta skott och mindre konkurrens mellan producenter. Föraktet för entreprenörsskap uttrycker han i den här artikeln i DN . SFI och Producentföreningen svansar efter lite försiktigt. Höstmörkret sänker sig ytterligare över ett filmland i djup kris. Och en bransch som drivs av fega människor utan visioner och idéer. Anders Birkeland utgör den enda kontrasten i artikeln. Man kan ha i huvudet att Gunnar Carlsson, mannen men järnkoll på produktionsekonomi, också ligger bakom SVT:s satsning på Filippa Pierrous TV-serie "Bonsai" som totalt spårade ur budgetmässigt med många miljoner och till slut lades ned då Gunnar konstaterade att han inte kunde färdigställa serien. Snyggt jobbat med våra skattepengar. Gunnar for finansminister. Eller nåt. SVT är ingen TV-kanal. Det är bara en fasad. I hemlighet är det...
Comments
Snarare är det så att Microsoft återigen vill bygga in folk i en proprietär värld medan Apple i det här fallet har gått den öppna vägen. OpenCL styrs av Khronos Group, samma paraplyorganisation som driver OpenGL.
Dessutom är DirectCompute inget som sker automagiskt, att anpassa kod för DirectCompute kräver lika mycket som att anpassa det för OpenCL. OpenCL kan även köras på en vanlig CPU, vilket gör att mjukvara baserat därpå inte kräver en GPU alls om så skulle vara fallet.
Sett till tekniskt innehåll är Win7 långt mer ointressant än Snow Leopard. Grand Central Dispatch och blocks (som är open source under Apache 2.0-licensen sen nån vecka) är långt mer intressant än nåt jag läst om Win7.
DirectCompute låter snarlikt nVidias CUDA vilket är ett API för att skriva kod direkt för en GPU. CUDA är dock låst till nVidia hårdvara och jag antar likt OpenCL att DirectCompute sätter sig "ovan" detta och låter utvecklare skriva för GPU:er och inte ett specifikt fabrikat. En skillnad som jag tror OpenCL har är att den ser processorer och inte GPU / CPU eller en DSP (även om du kan definiera detta). Den kan därigenom distribuera processeringen bäst lämpat för system X.
- 2-Core system med en snabb GPU - använd GPU:n
- 16-Core system med en snabb GPU - använd GPU, CPU eller båda.
- 16-Core system med 4 Tesla GPU:er - använd GPU:erna
Jag skulle mer säga det igen är i vanligt MS ordning MYCKET mer inskränkt teknik då den helt bygger på deras egna properitära system. Likt vad Eff säger så finns bl.a. saker som GCD i OSX 10.6 som i kombination med ovan kommer ge väldigt intressanta saker i framtiden.
I min värld (onda Microsofts) är 192 processorkärnor på GPU:n ingen ovanlighet. Därför är Microsofts teknik mycket intressantare än OpenCL på Mac med Apples klena utbud av torftiga konsument-GPU:er. Att OpenCL är blind för om det är en GPU eler en CPU-kärna som räknar är en klen tröst.
480 parallella processorer är en överkomlig realitet om plattformen är Windows 7.
Som mjukvarulösning är inte DirectCompute mer intressant än OpenCL. Att påstå det vore okunnigt. Om man nu äger en Mac Pro och kör ATI 4870 i den kan OpenCL i Snow Leopard dra nytta av precis lika mycket av den beräkningskraften som DirectCompute kan om man kör motsvarande kort under Windows.
OpenCL är plattformsoberoende och byggt för att fungera antingen med GPU eller CPU om det nu skulle krävas. Jag har svårt att se den flexibiliteten som en nackdel jämfört med DirectCompute som fungerar med GPUer på en plattform.
Sen att PC-plattformen i sig är mer öppen, det är helt klart en stor fördel både prismässigt och frihetsmässigt (en Mac är ju en dyr PC idag). Men med drivrutiner till Linux kan man köra OpenCL där också, så det är inte fallet att Windows är enda sättet att möjliggöra utnyttjandet av GPU-kraft.
Sen låter 480 futtigt. Nya ATI Radeon 5870 har 1600 ALU:er per kärna. Man lär kunna köra Quad CrossFire och därmed få lite drygt 2 TFLOPS med dubbel precision (eller 10 TFLOPS med enkel).
Nvidia ligger efter just nu, och det går enligt rapporterna inget vidare med kiselprocessen för nya GPUn, man får under 5% användbara kretsar vilket svider rejält även för en första runda i ugnen. Gissningsvis lanserar de nya kretsarna hyfsat snart (kring Win7-lanseringen) och skeppar runt de tre-fyra korten som funkar till journalister världen över. Räkna med tidiga 2010 innan du ser någon som helst volym på hyllor. Vill du ha prestanda till Windows 7-lanseringen köper du ATI, de lär ha DirectCompute-drivrutiner redo.
Ditt resonemang är om något högst okunnigt och du rikta problemet på helt fel område. Jag tror garanterat att du skulle kunna köra OpenCL på en Mac eller Linux maskin med ex. 4 Tesla GPU:er om du så vill programmera för det. Sen att Apple inte går den vägen är en helt annan sak.
Ökar renderingstider med 250% en rendering som kan ta 3 timmar går på 60 sekunder. Renderingstiderna försvinner oavsett storlek och bitrate och hårdvaran är billigare. Har phenom X3 och 4650 1gb grafikkort och det jobbar fan mycket snabbare än intels värsta quadcore och dyraste komponenter.
Gäller bara o bygga ihop med bara amd o ati komponenter så slipper man mycket frustrerande rendering sen in med beta plug innen och jobba i takt man tänker.:) Amd för life!
Lär pressrealser på amds hemsida:
http://www.amd.com/us/press-releases/Pages/amd_ati_stream_technology-2009jun15.aspx.aspx
Jag var så trött på mina tidigare komponenenter och bara råkade bara snubbla på det här med amd/ati/adobe och läste om att det slår ut alla andra tillverkare genom sin stream teknik. Så jag chansa på det.
Nu när jag testat det själv är jag fan helt chockad och samtidigt överlycklig. Amd fast encode renderade ut en film i media encoder, samma fil som tidigare tog datorn 2 timmar gick lite strax över en minut med mycket på mer krävande inställningar.