fredag, juli 17, 2009

133

133 intrång från olika Google robotar i min maskin har jag stoppat dom senaste 10 minuterna av surf. Det är Google-Analytics, Google-Update, Google-Search-Analytics, osv osv som konstant registrerar all min kommunikation och mina vanor och auktionerar ut resultatet till högstbjudande. Jag tänkte att det är en dålig riktning för världsordningen i kölvatten av saker som t ex IPRED och en smått sjuk Storebrorstid vi är på väg in i och har beslutat mig för att ge den här bloggen ett nytt hem efter semestern (samtidigt som jag avvecklar mina Gmail-konton och avinstallerar all spyware från mina maskiner - som Google Earth, Sketchup, Docs, Gears och annat vars enda syfte är att ge mig en tjänst "gratis" i utbyte mot min integritet). Blogger ägs ju som ni kanske vet av Google. Jag kommer att sluta använda Google-ägda YouTube ocskå framför bättre alternativ som Vimeo och Revver. (Nån som har några fler tips?)

Jag har researchat blogglösningar rätt mycket ett tag, ur användarsynpunkt så väl som säkerhetssynpunkt. Förmodligen rullar jag över den här bloggen till Microsofts Live Spaces. En stor orsak är att jag är Tablet PC-användare och Microsofts fenomenala Live Writer har via plugin stöd för tablets. Och dom enda idag som faktiskt gör en affärsmässigt vettig insats för att stoppa Googles försök att sälja privat information till högstbjudande (det är hela Googles affärsidé) är Microsoft. Microsoft äger Facebook som redan nu ställt till massor med problem för Google genom att vara ett community som till styrleken nu är ett internet i internet som Google inte har tillgång till - vilket innebär uteblivna inkomster för företaget. Microsoft har också en tydligt uttalad ambition att deras gratistjänster ska respekteras på ett annat sätt än Googles. Och det tycker jag är bra och därför kommer jag att stötta det. Ballmer slog nyligen sin groteska knytnäve i bordet och röt att Microsoft inte lever på att rota i sina kunders Hotmail eller Live-konton.

Sen kan jag ju inte låta bli att verkligen se fram emot Windows 7 och gratis Office 2010 Online. Microsoft är ärliga med sina affärsambitioner. Dom vill få oss att köpa operativsystem och mjukvaror. Punkt. Google är inte ärliga med sina ambitioner. Dom försöker lura i oss att dom är nånslags Open Source-änglar med världens gladaste medarbetare. För dom flesta är det ett stort frågetecken vad Google tjänar pengar på. -"Annonsering", teoretiserar man om lite naivt. Medan cashen från snokandet i dina och mina mail, dokument och surfvanor strömmar in från Googles högstbjudande kunder.

Gör som jag, säg Nej till virus och Trojaner på din dator. Även Googles. Trevlig fortsatt sommar!

9 kommentarer:

Finn Hensner sa...

Tjena Martin, några grejer slog mig efter att ha läst din googlebash:

Microsoft äger väl inte mer än 1.6% av Facebook plus att de är exklusiv reklampartner för FB i USA (och kanske i andra länder)?

Och gör inte detta att Microsoft i allra högsta grad profiterar på personliga uppgifter om än inom ramen för ett "eget" internet? Jag tänker på de riktade annonser som man ser redan idag på svenska FB och de rätt läskiga Social Ads och Social Actions som Facebook tillhandahåller.

Microsoft är säkerligen överlyckliga över att äntligen ha fått ännu en bit av reklamkakan som Google hittills varit snabba att roffa åt sig. 2007 fajtades ju t.ex. Google och MS om att köpa Doubleclick, en match som Google vann.
(http://www.nytimes.com/2007/04/14/technology/14DoubleClick.html)

Håller med dig om att det är rent idiotiskt att som vanlig användare installera alla Googles prylar. Har man väl dragit igång Google Desktop och Web History då sitter man ju där med skägget i Mountain View såklart. Men jag köper inte att Microsofts initiativ är mer nobla bara för att företagets affärsidé i botten inte är reklam.

Lycka till med bloggletandet, kollat www.squarespace.com?

God sommar!
// Finn

Anonym sa...

Märkligt att du missat att Microsoft sysslar med samma skräp som google. Bill gates sysslar med en hel del märkliga saker som bla befolkningskontroll. Givetvis går det under den hjälpande fanan, men tittar man mer ingående, så undrar man ju vad de sysslar med.

Martin Munthe sa...

Jag har inga som helst problem med att företag exponerar mig för reklam. Jag har inget problem med reklam öve huvud taget. Men jag gillar inte företag som sätter i system att läsa mina mail, kategorisera innehållet i mailet för att skapa en profil av mina vanor, intressen, tanklar och idéer. Jag gillar inte när samma grej händer så fort jag använder en sökmotor eller en chattklient.

Inget av det pysslar Microsoft med. Allt det pysslar Google med och dom spenderar åtskilliga miljarder i utvecklingspengar varje år på att optimera tekniken för att effektivisera sin affärsidé.

Bring it on med reklam säger jag. Jag har aldrig reagerat på att en Facebook annons försökt kränga SF Bio-presentkort till mig men jag reagerar konstant på att när jag skriver ett privat mail till en polare där vi t ex diskuterar framtida cykelsemester så kan jag ge mig fan på att så fort jag skickat mailet så har AdWords taggat plats jag vill till och resebolag och skickar lämpliga annonsörer på mig. Det här händer inte heller när jag använder hotmail/live.

Och nästan värst är startsidorna google.se, google.com osv. testa att köra Google.com med ett intrångsfilter igång. Det är helt sanslöst. Jag körde Chrome länge för att den är så snabb och tills jag insåg vad Chrome är. Om man gillar Chromium browsern i grunden kan jag rekommendera tyska SRWare Iron. FDet är Chrome med alla intrångsmoduler och spionverktyg demonterade och utslängda.

Och det där med befolkningskontroll: Om man INTE tror på befolkningskontroll inom överskådlig framtid så kan man inte räkna. Bill Gates kan räkna. Mellan 1860-1960 fördubblades jordens befolkning. Sedan dess har den fördubblats igen. Halvera den tidssträckan och fördubbla igen. halvera den halverade tidssträckan och fördubbla igen. Osv.

En STOR orsak till att jag gillar Microsoft (från att ha varit en inbiten Mactaliban under många, många år) är deras "Chief Software Architect", Bill gates förra jobb på MS, som innehas av ett fenomenalt geni som heter Ray Ozzie. Ray Ozzie är i mina ögon en av dom allra mest betydande i datorhistorien. Han har gjort nästan lika mycket för den moderna persondatorns utveckling som Kai Krause. Ozzie är ett original. Precis som Krause (och till skillnad från Jobs och Gates) har han aldrig snott någonting. Han är unik och hans hjärna är unik och han är det bästa som hänt Microsoft. Personer som Ozzies och Krauses lärjungar (i Krauses fall MetaCreations) är dom som på det mest positiva sättet formar hur vi använder persondatorn. Dom är Jedi (tillsammans med andra som David Liddle). På andra sidan har du "data mining"-generationen (Larry Page, Sergey Brin, Larry Ellison osv). Sith.

daniel sa...

hahaohwow.jpg

Fru Utter sa...

Tjena.

Finns det möjlighet att någonstans överhuvudtaget få tag på din film "Hjärta av Sten"?
Har letat länge utan vidare framgång, eller snarare helt utan framgång.
Jag gillar filmen, och skulle gärna ha den i mina ägor, var alldeles för länge sen jag såg den senast.

Tack för ordet.

Martin Munthe sa...

Nope. Tyvärr. Hjärta av Sten finns inte längre utgiven och inom överskådlig tid kan jag inte se att den kommer att dyka upp någonstans. Directors Cut är numera också skrotad. I princip kan man säga att allt jag gjort under mitt förra bolags flagg (Opera Film) förmodligen inte kommer att cirkulera i distribution någonsin mer.

Anonym sa...

helt oftopic..

men vad hände med din sci fi rulle year one?

Martin Munthe sa...

Det svarade jag på i inlägget ovanför.

X-Cross sa...

Detta låter galet. Läste lite om det i tidningen. Men är det inte näst intill omöjligt att inte ha alla dessa "stalkers" efter sig?

En annan galen sak är att just Finn Hensner har varit här och kommenterat. (min låtsas/bonus bror, eller vad man ska kalla det).