tisdag, maj 26, 2009

DEN SOM KNACKAR (2009)
























Så har jag spikat en fantastisk cast för min nästa långfilm med titeln "Den Som Knackar". Filmen är en övernaturlig skräckfilm och ett experiment i hur långt man kan komma med tighta resurser och smarta lösningar, någonting jag alltid dras till; efter ett år med stora reklamfilmer och stora budgetar och svindyra specialeffekter är det skönt att vara back in business på guerillafronten. 

I rollerna kommer ni att se Erica Carlson (Camp Slaughter, Fucking Åmål, Puss m fl), Karin Bertling (Camp Slaughter, Wallander, Hanna med H m fl), Jacob Mohlin (Virus, Förortsungar m fl), Richard Lidberg (Camp Slaughter, Hjärta av Sten m fl), Martin Simon Hjorth och Pontus Olgrim.

En extremt bra cast för filmen. Skönt att jobba med klockrena skådespelare.

Inspelningen börjar nu i juni och den är sveriges första 3D-film (som jag nämnt i tidigare bloggposter). Förutom James Camerons Avatar är det vad jag vet också den första 3D-filmen som spelas in i 60 bilder per sekund (24 bilder är ju annars biografstandard). Högre antal bilder ger mindre åksjuke-känsla och en klarare bild - vilket är viktigt för en bra 3D-upplevelse. Jag har utvecklat kamerariggen tillsammans med en tysk konstruktör och designer.

Andra viktiga personer jag kan nämna är Jens Mårtensson som hjälper mig bakom kameran med visuella effekter och 3D. Jempa var VFX Supervisor på bl a Ett öga rött och Låt den rätte komma in.

Och så fortsätter jag samarbetet med min gamle vapendragare Thomas Rydell som komponerar musiken. Thomas gjorde ett fantastiskt score till Year One som ni troligtvis aldrig kommer att höra. Year One hamnade i malpåse av orsaker som tyvärr står utanför min kontroll (så nu vet ni det, ni som frågat tusen miljarder gånger här på bloggen). Samarbetet med mina utländska sales reps fortsätter däremot.

Filmen är helt privat finansierad. Metoden för produktionen är så udda att jag helt skippade att ens försöka med SFI.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till!

Robert sa...

Ja, lycka till! Men berätta snälla mer om vad som hände med Year one. Kan du inte lägga ut mera klipp eller bilder från filmen på internet?

Martin Munthe sa...

Om Year One kan jag inte säga mer än att jag äger halva rätten till filmen och en annan person äger den andra halvan och för att filmen ska ha en chans att någonsin hitta ut så måste filmens båda delägare vilja att filmen blir färdigställd.

Anonym sa...

Coolt! Hur stor är budgeten? Lycka till!

Martin Munthe sa...

Tillräckligt! :) "Den som knackar" är en lågbudgetfilm som är möjlig för att en massa parter går in och satsar tid, teknik, lokaler, resurser osv. Filmens kontantinsats står mitt eget bolag för. Det brukar vara lite svårt att summera hur mycket saker kostar när man gör film enligt "reverse engineering"-principen. Det kvittot brukar dyka upp när man är färdig och kopiorna rullar på duk.

Annars kan jag ju göra som vi indie-filmare brukar göra; svara "6 miljoner" på alla frågor så är pressen nöjd sen.

Anonym sa...

Stenhårt Martin. Envishet lönar sig helt klart. Synd med Year One. Hoppas verkligen nya filmen blir en framgång så vi ytterligare kan stärka våran possition mot bidragsfilmen och kulturfascisterna på SFI.

Johannes Pinter sa...

Heja Martin. Vi skjuter våra nya långfilmer i princip samtidigt. Hoppas att vi ses på stora duken!

Martin Munthe sa...

Kör hårt du med, Johannes så ses vi där.