söndag, mars 08, 2009

Tidsmaskinen

Letade lite på YouTube och hittade en hel del gamla videor jag regisserat back in the days. Här är några. Jill Johnsson "Jump in a car". Visual Arts gjorde dataspelssekvenserna. Det finns en liten åkning mitt i videon som jag skjöt med en 110mm-glugg och Adam Frisch som vara B-foto åt mig kämpade som ett djur med att få till skärpan eftersom vi åkte i rejäl fart framåt. Jag brukar inte krångla till saker på det sättet men just där behövdes det (tyckte jag då).

Therese Grankvist (jag gjorde en jäkla massa videor med henne). Här är "Ge Upp". Mitt "trademark" var en 4mm-glugg. Väl använd i denna video. Alla mina videor är inspelade med löjligt lite ljus om man jämför med alla liknande produktioner. Jag experimenterade mycket med snabba filmsorter och optik som släppte in mer ljus än normalt. Och så ljussatte jag smart och jobbade mycket med siluetter. Så jhär tio år senare ser jag att jag var rätt insnöad på John Altons "Painting with light". han porträttljussättningar och noir-ljus-tekniker jobbar jag fortfarande mycket efter.

La Cream "You" (med Tess Mattisson). Massa 4mm igen. Inspelad i stadshuset. Killen med svärdet är Yoshi Yukawa, konstnär och Iaido/Karate-auktoritet. Jag gjorde en video i ishotellet med Tess också.

Pineforest Crunch blev SVT:s tittares favorit det året (vilket det nu var). Här jobbade jag med Pär M Ekberg som jag tycker är en fantastiskt bra fotograf. En av få av mina videor inspelade på 35mm. Jag gjorde annars allt på 16. Jag gillar den lilla svartvita actionsekvensen som vi sköt oerhört snabbt.

Robyn "Do You Really Want Me". En tjej som det gick bra för och en av mina första videor. Pär plåtade. Jag använde en massa dutch tilt på en stor Bull Crane som Arne Carlsson (jag är säker på att det finns stora maskiner i himlen till Arne) körde. Riggen var så svårmanövrerad för Pär att han sittandes på kranen fick remma fast sökaren runt huvudet. Såg rätt kul ut. Silverdunjackor blev stort den vintern.

Navigators "Come into my life". Ångestladdad inspelning på Kuba (fotografen och producenten var puckon). Ok video till slut.

Ja det var några av dom kring hundra videor jag regisserat.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Sjukt kul att se! Bra grejer.

Det har liksom inte gått upp för mig att du gjort musikvideos, men det är klart att du har. Kanske mer musikvideos än reklam?

Martin Munthe sa...

Ja jag har gjort mycket mer musikvideo än reklamfilm. Jag har aldrig haft nån strävan efter att jobba med reklam.

Anonym sa...

Kul!

Jag har faktiskt aldrig sett den där Jill Johnson videon.

Kommer ihåg att jag körde dig och Adam fram och tillbaka på dollyn med allt jag hade under konstant skräck att jag inte skulle få stopp på er.

ryderup sa...

Inga videor jag fastnade för. Vilken video du skjutit är du mest nöjd med?

Martin Munthe sa...

Alla videor som genererat hög rotation på prime time. Och det är rätt många av mina videor. Under åren jag höll på snittade jag två videor per timme under prime time. Jag hade inga som helst konstnärliga ambitioner med musikvideor. Jag tycker t o m rätt synd om (och absolut inte på ett nedlåtande sätt) regissörer som spenderar sin konstnärliga energi och hjärta på säljmaterial för skivbolag (popvideor) eller reklamfilm. Jag har alltid försökt vara kommersiellt ärlig.

Och anledningen till att jag la av med musikvideor var att det är en kommersiell sysselsättning utan kommersiell bärkraft (meningslös med andra ord).

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Jag tycker du ska vara stolt över det faktum att du haft chansen o öva dig som filmskapare med dina musikvideos. Att du jobbar så snabbt o är visuellt kreativ måste väl komma från att du gjort så mycket videos tidigare.

Gjorde nyligen min första musikvideo, som en gentjänst, gjorde videon till Sparzanza. Lokalt band som Fredrik Weileby sjunger i, Fredrik har hjälpt mig en massa när jag gjort mina kortfilmer. Han gör smink o blod effekter. Han o jag var ju även iväg till stostan o jobbade åt dig på Stinger.

Jag tycker det var väldigt krångligt i början o få ihop det med klippningen av en musikvideo, det är en stor skillnad på klipptänk gentemot när man gör spelfilm. Dialogscener o actionscener är enklare för mig o sätta ihop än att göra musikvideo. Man måste tänka på rytmen, instrumenten o det måste vara visuellt på ett helt annat sätt o mycket snabbare klippning. Men det känns ändå som att det blev bra tillslut ändå, bandet gillar videon o fått mycket positiv respons. Slutresultatet finns att se på min vimeo sida.

http://www.vimeo.com/2736972

Videon kanske inte i närheten av lika bra som dina, men jag är rätt nöjd med den ändå o jag lärde mig mycket.:)

Jag tycker det är grymt att du gjort så många musikvideos o så många som man känner igen från min barndom, det var väldigt intressant när jag besökte dig alla dessa år sen o du visade utdrag från de olika videos du producerat, blev rätt paff vad mycket det är man känner igen från sin barndom.

Även om det var kasst betalt o musiken inte var i din smak o du, du kanske inte hade mycket o säga till om. Det måste ju varit lärorikt o det finns säkert en massa erfarenhet som du hämtar o kan hämta ifrån när du jobbar idag.

Heja Martin! Vad händer annars då, vad pysslar du med nuförtiden? O den stora frågan man troligen inte får svar på: Vad händer med Year One? :)

Anonym sa...

så jag antar att det var Michel och Johan som du jobbade medd på cuba eftersom du sa att dom var puckon :)

Martin Munthe sa...

Michel och Johan who? Nej det var inte dom, vilka det nu är.