fredag, januari 30, 2009

Superhjältar

Inhandlade nyss den stora DVD-boxen med alla Supermanfilmer. Jag är ju så otroligt svag för Superman sen jag var liten i mitten av 70-talet och jag tror att förtexterna till Superman - The Movie för evigt brände in någonting som är roten till allt i min skalle. Ni minns dom där när kameran åker genom rymden på väg till jorden och förtexterna flyger in i bild i långa ljusstrålar och John Williams musik mullrar långsamt...dum d dum....dum d dum....och så kommer "Superman"-logon flygande in i bild och musiken vrålar Bam ba baaaaa! (tre toner och musiken "säger" ordet "su-per-man"). Allt i 70-milimeter med mullrande bas och en tagline som sa "You'll believe a man can fly" och det gjorde vi tack vare Zoptic-processen som fortfarande är helt fantastisk och dagens digitala effekter som bara skriker att dom körts genom nån av alla hundratusentals compositing geeks laptops, anställda av VFX supervisors utan både fantasi och skills. Sen var det kört. Jag skulle bli superhjälte när jag växte upp. Det fanns liksom inget alternativ föränn SYO-konsulenten förklarade läget för mig. Så det fick bli film istället.

Jag tillhör vad jag misstänker är en minoritet som inte gillar Nolans Batman-filmer. Jag saknar "den stora myten" i Nolans filmer. Jag förstår inte vad Batman gör i dom. Vad är poängen med dräkten? Varför inte bara låta en affärsman leva ett dubbelliv som vigilante som går Bronson på brottlingar på nätterna. Superbudgetremakes av Death Wish.

Jag gillar själva figuren Batman nästan lika mycket som Superman men särskilt med Nolans filmatiseringar blir Christopher Reeves påstående om Batman extra sant. -"Visst, Batman har en cool bil...men Superman kan flyga. Alla människor vill i sina mest grundläggande fantasier kunna flyga." Och bortsett från det har Superman en mycket större mytologisk koppling. Superman är den arketypiska hjälten. En myt han delar med figurer som Jesus, Buddah, Prometeus, Moses och Osiris. Eller som Marlon Brando säger i filmen från -79, -"The Son becomes the father - and the Father becomes the Son" innan han skickar iväg sin son ned till oss på jorden. Den kopplingen till säkert tio tusen år av mänskligt historieberättande har inte Batman.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fördelen med Batman däremot är att han är människa, precis som läsaren. Han har inte medfödda superkrafter (kan man ju visserligen argumentera runt) utan han måste precis som du och jag slåss med en dödlig kropp med alla dess begränsningar. Så när jag själv planerade en karriär som superhjälte så kändes Batman som en mer "realistisk" förebild... och det är viktigt att vara realistisk!

För att byta ämne... Har du fortfarande kurser i After Effects? Det står visserligen att du har det till höger i bloggen, men ingen av operafilm-sidorna fungerar. Så hur ligger det till? Hur vill du att man tar kontakt med dig i sådana fall?

//Robin

Calle sa...

Visst, Batman har inte tio tusen år av mänskligt historieberättande bakom sig, han har något helt annat... Pengar! I förlängningen betyder detta coola prylar osv, det blir en förlåtande faktor helt enkelt.