torsdag, januari 08, 2009

Jag förstår absolut ingenting

Nu delar SFI ut marknadsstödet - det i mina ögon mest mystiska och märkliga av alla filmstöden. Jag försöker och försöker men jag förstår inte idén bakom det hela. Kan inte någon hjälpa mig?

Marknadsstödet går ut på att när SFI har lite feta cash att spendera - cash som kommer från överskott från det publikrelaterade stödet (PRS) - så lägger man dessa pengar i fyra stora jävla skottkärror och rullar ut dom till fyra producenter/bolag som man tror är bra på att dra publik. Därför får t ex Göta Kanal 3-gänget en skottkärra med 9 miljoner. Som grädde på moset av alla dom pengar dom redan drar in (vilket producenterna ska ha all heder för - det är sjukt svårt att hitta publik).

Det som gör att jag inte blir klok på det här stödet är att det varken är marknadsekonomisk eller vänsterideellt. Det enda det åstakommer är att ytterligare positionera SFI som den ensamt dominerande kapitalpartnern i filmbranschen. Jag har sagt det förut och jag säger det igen; när SFI går in och agerar kapitalpartner med den dominans dom har så resulterar det i att näringslivet inte vågar satsa på film. I mina ögon var SF:s monopol spiken i kistan på en kapitalmarknad för producenter som inte "tillhör" SF. Och SFI gör inte mycket för att mildra den smällen.

Varför skapas inte en statlig stiftelse som drar in kosing från hela snabbmatsbranschen varje år och sedan i slutet av året ger vi vinsten till McDonalds? Det är verkligen ett sjukt konstigt system. (Nu blir jag iofs inte förvånad om vi redan har ett sånt system i sverige)

I vanlig ordning tänker jag att jävlar vad staten hade haft chans att finansiera experiment och utveckling. Jag tycker bara att marknadsstödet känns inskränkt och kortsiktigt. Visst, SFI försöker uppmuntra att folk ska göra film som säljer. Men i ett större perspektiv säljer inte dom största filmerna ett skit. 1 miljon besökare är monstersiffror för oss. Det är mikrosiffror om man har ett större perspektiv än några få svenska dukar och varvet på Statoil-macken.

Hallå SFI, Think Big! Pengarna skulle kunna användas till att generera miljarder till svensk filmindustri.

4 kommentarer:

Tomas_Timelock sa...

Det roliga (och bra) är att det samtidigt underminerar trovärdigheten för SFI som "kulturinstutition" och därmed gör det svårare för kommande notifieringar hos EU. Vilket krävs för att EU-kommissionen ska godkänna kultrustöd som just stöd till kultur - och inte anse att det snedvrider konkurrensen (som tex med presstödet). Så jag kan bara instämma: Jag fattar inte vad dom tänkte på när de införde det här stödet. Men jag gissar att det var ett experiment för ett se vilak reaktioner det föder och hur bransch och politiker ställer sig till ett "automatstöd" i kommande filmavtal....

Har dock svårt att tänka mig att ett automatstöd med ett krav på en minimibudget på 14 mille kommer godkännas ur konkurrensperspektiv. (Någon som fö vet om dessa 14 mille är cash eller även inkluderar deferrments?)

Sedan har jag svårt att se det där med överskott i en skattebefriad stiftelse som ett direkt problem. Borde man inte förvaltat pengarna lite tryggare så att dom skulle kunna täcka kommande eventuella udnerskott. Var väl inte så länge sedan PRS-pengarna tog slut och många blev utan...

//tomas

Martin Munthe sa...

Det vore ju skönt om EU har möjligheten att spela in här. Jag förstår verkligen inte vad det är man hoppas att stödet ska generera?

Det låter ju för jäkligt om PRS-pengarna är slut. I o m PRS så pitchar man ju finansieringmodeller som kalkulerar PRS som en del av avkastningen om projektet blir framgångrikt. Om det inte finns några pengar trots att man uppfyllt kvoten så är det ju helt meningslöst att använda PRS som en morot för att hitta kapital.

Filmbranschen är så luddig och oförutsägbar när det kommer till ekonomi att jag förstår att potentiella finansiärer håller sig så långt borta dom kan. Det går ju inte att sätta siffror på någonting och det enda business bygger på är siffror.

Anonym sa...

För att förstå statens idioti måste man se den för vad det verkligen är - organiserad brottslighet. Skatt är stöld och politikerna är gangsters, vars enda egentliga intresse är att behålla kontrollen över folket. Eftersom statens pengar är stulna så är inkonsekvens, inefektivitet, korrumption och maktmissbruk en naturlig följd. Och nej, att vi lever i en "demokrati" har inget med saken att göra. Stöld är stöld oavsett om 1% eller 51% av folket står bakom den.

Johan Ahlin sa...

Borde man inte dra av de "fastanställda" lönerna från SFIpotten till Göta Kanal? Om man nu har ett gäng skådisar från Dramaten och Stadsteatern, så har ju de skattefinansierad sommarlön, fattaru tänket? För det är väl ett planerat sommargig denna gång också?!