tisdag, december 16, 2008

Numero Uno

Har funderat ett tag på vilken cyklist jag är mest imponerad av. Merckx? Coppi? Armstrong?

Nej valet faller nog på Fiorenzo Magni. En cyklist som gjort oerhört mycket för den moderna cyklingen.



















Här är han när han under Giro D'Italia föll och bröt nyckelbenet. Han kunde inte dra i styret så han band fast en linda i styrstammen och bet tag i den för att få kraft.

Fiorenzo Magni lever fortfarande (ca 90 år är han) och en fenomenal legend. Han har cyklat mot alla de gamla klassiska legenderna.

Jag gillar attackcyklister allra bäst. Magni och Merckx påminner om varandra. Dom attackerade hela tiden till peloton var helt utmattat och inte orkade hänga på längre.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, operafilm har legat nere ett tag. Du snackar mest cyklar på bloggen. Har inte hört något om Year One på länge. Har du lagt av med film?

Vill inte på något sätt verka dryg här, undrar bara.

Martin Munthe sa...

Nope. Jag jobbar som regissör slash teknisk wizard på ett av sveriges största produktionsbolag och driver samtidigt vidare ett eget bolag för långfilm. Opera Film hör numera till historien. Min blogg har alltid handlat om mer än film. Dock har mina "andra intressen" fundamentala beröringspunkter med just film. Jag är fascinerad av magi och maskiner.