torsdag, oktober 23, 2008

Trafikpolis som ingriper mot cyklister - ja tack!

Jag cyklar rätt mycket. Jag cyklar landsvägsräcer och nu när halkan kommer XC. Och jag cyklar i stan. Och jag blir GALEN på alla cyklister som fullkomligt skiter i trafikregler som inte är till för något annat än att förhindra trafikolyckor.

På vägen ned mot Ropsten varje morgon passerar jag kanske tjugo cyklister som cyklar på fel cykelbana. Dom kör spegelvända trafikregler lite sådär bara. I det läget önskar jag att det fanns någon som kunde slappa 700 spänn i näven på lagbrytaren (som är vad det kostar). Det är inte så kul att möta cyklister i enfiliga cykelbanor när det är en trång trottoar med gående innanför.

Jag behöver väl knappast nämna alla som fullständigt skiter i rött ljus? Den är ju utttjatat och klassisk. men nere i Ropsten finns det en tågkorsning som ibland slår över till rött med en massa varningssignaler och tutor. Stannar folk för det? Knappast. 1 700 kr skulle det kosta att passera en tågkorsning som signalerar rött för passerande tåg.

På väg över Lidingöbron är det en smal tvåfilig cykelbana och 30 i fartgräns. För oss som kan cykla på en del så får man sänka på takten av hänsyn till gående och andra cyklister. Då kommer F1-cyklisterna. Dom ser att dom inte har en chans att cykla om den dom har framför sig för att det är folk på gångbanan och det kommer mötande cyklister. Det skiter dom i för dom tror att dom kan cykla fort och hinna mellan. Vilket dom ALDRIG gör utan jag får bromsa och det har hänt att man fått stanna.

Jag har en enorm förståelse för alla bilister som fullkomligen hatar cyklister. Stockholms cyklister har ett oerhört välförtjänt superdåligt rykte. Stockholmscyklistenm är en komplett idiot. Det är en promille som följer trafikregler och visar hänsyn. Stort beröm till Stockholms bilister som står ut med packet och stannar när dom möter cyklister som kör mot enkelriktat, mot rött genom korsningar, ligger fel i filer osv. Cykla på trottoar kostar 700 spänn.

Jag skulle gärna se lite mer resurser spenderas på noll tolerans mot Stockholms cyklister. Dom är en skam för seriösa cyklister som kämpar för breddad cyklism av miljö och hälsoskäl.

Krafttag mot cyklister skulle kunna skapa skönt klirr i stadens kassa. 20 x 700 = 14 000 kr. På mindre än tre minuter. Fatta vad en hel förmiddag skulle generera. Och så ett gäng andra grejer på det. Vi snackar hundratusentals kronor på en dag!

Man skulle kunna ha ett antal bötesutdelningsdagar varje år och skänka rubbet till t ex cancerforskningen. Som filantrop tror jag inte egentligen på bötessamhället men jag tror på att det går att omvandla idioti till någonting konstruktivt. Och att lappa lite cyklister vore en bra grej.

Här hittade jag en polis syn på saken.

Vi hade idag kontroll vid trafiksignaler och rapporterade dem som cyklade mot rött ljus vilket kostar 1 500 kr i böter. Det är helt makalöst vad många cyklister det är som ska diskuttera och är otrevliga, många skäller och gormar och en del tar till tårar och tandagnisslan för att slippa böter. De flesta cyklister man rapporterar har körkort men då kör de inte mot rött säger de. Som jämförelse så vill jag påstå att de bilister och motorcyklister man rapporterar för att ha kört mot rött , som får betala 3 000 kr i böter och körkortet återkallat i minst 2 månader, oftare är trevligare än dessa cyklister. Varenda gång vi ska ha en cykelkontroll så vet jag vad som ska komma i tjafs och diskussioner, många (inte alla) cyklister vill inte stå för att de har gjort fel utan istället vill de framställa oss som de stora busarna som bara jävlas med folk för skojs skull.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Word, Martin!

De få gånger som jag cyklat i Stockholm har mitt sällskap nästan skrattat åt mig för att jag "tänkt som en bilist" dvs. stannat vid övergångsställen, uppmärksammat högerregeln och cyklat omvägar vid enkelriktat. Mitt favoritställe vad det gäller cyklistförseelser är det lilla, lilla övergångsstället mellan tunnelbaneuppgången och bussrefugen vid Hornstull. Där stannar max 1% av alla cyklister som jag ser varje morgon. Jag tror jag ska göra en dokumentär om det stället. :)

En eloge dock till den tjej som kom uppifrån toppen på Västerbron i full fart och ändå stannade och lämnade företräde för mig som gångtrafikant vid övergångsstället ner mot Rålambshovsparken. Jag förstår hur jobbigt det måste varit att tappa all den sköna fart hon jobbat upp, någon som många (de flesta) cyklister verkar se som en legitim anledning till att inte stanna vid övergångsställen.

Martin Munthe sa...

Tragiskt att man ska behöva ge komplimanger till en enstaka person av tusentals som bara följer trafikreglerna och lämnar företräde till fotgängare. Jag stannar alltid för fotgängare. Spelar ingen roll hur hög fart jag hade innan jag stannade. Dock funderar jag på att sluta stanna för cyklister på fel cykelbana. Dom ska prejas ut i mötande biltrafik bara. He he. (Jag är en extremt fredlig individ men cyklisterna i Sthlm börjar utveckla nån slags road rage hos mig - och då kör jag inte ens bil...)