onsdag, juni 18, 2008

Jag vill ha det här nu

Remote computing är framtiden jag vill ha nu. Streama kontrollen och grafiken från en kraftfull stationär maskin till en superklen sub notebook eller web tablet utan någon prestandaförlust och med fullt utnyttjande av den streamande datorns kraft. Ännu så länge är det ett par gamers som är på väg att lösa det och förhoppningsvis får vi se tekniken på bredare front. Jag vill gärna kunna sitta på ett fik med en sub notebook med en processor på 600MHz och 512MB RAM och jobba på min After Effects-maskin med åtta kärnor och åtta GB ram och fet GPU utan att min lilla sub laptop orsakar någon som helst prestandaförlust. Var kan jag köpa aktier i den här tekniken?

2 kommentarer:

Tomas_Timelock sa...

Låter minst sagt spännande. Skulle också gärna investera i den tekniken.

btw, 8 kärnor 8 GB? Vad kör du på för maskin? Jag får inte AE att identifier mer än 2...

/tomas

Tomas_Timelock sa...

Innebär inte det här också att mjukvarotillverkare i praktiken också radikalt skulle kunna miska problemen med piratkopiering gennom att övergå till att hyra ut både mukvara OCH hårdvara samtidigt.

Skulle ju vara grymt om man kunde hyra program endast när man behövde dem - och då med maskiner som var anpassade för detta.