söndag, januari 20, 2008

Varning för nördig post

Ibland är det rätt irriterande med forum. Forum kan vara det bästa som finns. Ingenting kan ge en sån total intensivutbildning i någonting som man redan trodde att man kunde allt om. Jag hänger mycket på olika 3D-forum eftersom jag suger i mig allt som är nytt i den vägen och gillar att se vad folk gör. Igår gjorde jag misstaget att registrera mig på animate.se. Ett svenskt forum för 3d-grafiker. Jag startade en tråd som handlade om varför 3d mjukvara fortfarande är så förhållandevis primitiv. I grund och botten anser jag att det har hänt oerhört lite med programmen sedan 80-talet (med några intressanta undantag). Den stora utvecklingen ligger i att hårdvara blivit snabbare. Många 3D-program är också oerhört ointuitiva, har stökiga interface och fruktansvärt hög inlärningströskel - vilket skrämmer bort många människor som kanske borde använda 3D som en uttrycksform. För mig var det en filosofisk tråd om 3d-mjukvarans framtid. Det tog en halv dag så blev jag kallad för internet-troll. Helt otroligt.

Som tur är finns det mängder av engelskspråkiga forum som är jättebra.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, vilken otroligt stingslig stämning det var på det forumet... Och moderatorerna var värst! :)

Johannes Pinter sa...

Hey, ordet "troll" finns på engelska också... :)

Johannes Pinter sa...

... liksom ordet "internet"...

Anonym sa...

Alla är emot dig va? buhu buhu. missförstådda geniet.

dags göra nån ny sci-fi film kanske?