fredag, januari 04, 2008

Emergence

De flesta av mina dagar spenderas framför ett gäng datorer. Idag funderade jag på om det finns en gemensam nämnare för program jag genuint gillar och som följt med mig ett tag. När jag listade programmen slog det mig att Kai Krause har väldigt mycket ett finger med i spelet. Carrara Pro, Poser, flera av Adobes program m fl har Krause gemensamt. Krause skapade en liten "core" av gränssnittsdesigners. Förmodligen skulle inte Vista och OSX se ut som de gör utan Krause. Det fanns inga blanka knappar, skuggningar och väldigt mycket annat innan Krause introducerade den typen av grafik med sitt MetaCreations i början av 90-talet. Krause är någon man hatar eller älskar. Hans tankar och idéer har ofta tagit sig ett extremt smaklöst uttryck (chromebollar på schackrutiga golv, någon?). Men styrkan i hans grejer har alltid varit den enorma fokusen på användaren - människan framför skärmen. Där är han fortfarande före sin tid. Och hans tid kommer att komma.

Numera driver Krause en hemlig think tank stationerat i sitt tyska slott han kallar Bytesburg. Här står han och blickar ut över slottet.

2 kommentarer:

Tomas_Timelock sa...

Var inte gamla Commodore/amiga en föregångare när det gäller mycket av visuellt gränssnitt.

Appropå gränssnitt och chrombollar på rutor så har, är och förblir en av mina största insprationskällor;
AMIGA DEMOT - ENIGMA - av Phenomomena

samt

Videodemot Global Trash 2 av Silents

Det senare var det som fick mig att gå från att knacka kod som skulle köras i realtid till att arbeta med video.

Kan fortfarande sakna den tiden då alla hade hemdatorer som var ungefär likadana och det gick att se talangen, fantasin etcetera hos kreatörerna bakom - inte bara prestandan i maskinenerna.

/tomas

Tomas_Timelock sa...

Blev något fel på länken...
Videodemot Global Trash 2 av Silents