2008: Året då mellanhänderna försvinner
Otroligt spännande artikel av David Byrne i Wired. Det handlar om musikbranschen men exakt samma sak kommer att hända med filmbranschen nu. Företag som förskotterar artisten eller filmarens kostnader för den fysiska DVD-skivan eller 35mm remsan (och den enorma administrationen kring leveransen av de två fysiska tingen) kommer att försvinna. Det är bara en tidsfråga.
Hittills har online ditribution av film på nätet inte fungerat och häromdagen slog det mig plötsligt varför. De filmrätter som idag existerar på marknaden är inte från början producerade för onlinedistribution. Det resulterar i att de få försök som görs försöker ta samma betalning för en nedladdningsbar filmfil som rättighetsägaren tar i butik. Och det kommer aldrig någonsin att fungera.
Men jag vet att det kommer att dyka upp film som redan från start är producerad för onlinedistribution och de första filmerna av det slaget kommer att bli ekonomiska exempel som blir fundament som en helt ny bransch kan vila på. En bransch utan mellanhänder. Från filmaren direkt till publiken. Precis som det började för över hundra år sedan när en filmare var någon som både gjorde filmen och visade den för en publik som betalade en slant i inträde. Skillnaden mellan då och nu är att den filmaren var begränsad av sitt filmtält med projektor. Dagens filmare har hela världen som marknad. Nu.
Hittills har online ditribution av film på nätet inte fungerat och häromdagen slog det mig plötsligt varför. De filmrätter som idag existerar på marknaden är inte från början producerade för onlinedistribution. Det resulterar i att de få försök som görs försöker ta samma betalning för en nedladdningsbar filmfil som rättighetsägaren tar i butik. Och det kommer aldrig någonsin att fungera.
Men jag vet att det kommer att dyka upp film som redan från start är producerad för onlinedistribution och de första filmerna av det slaget kommer att bli ekonomiska exempel som blir fundament som en helt ny bransch kan vila på. En bransch utan mellanhänder. Från filmaren direkt till publiken. Precis som det började för över hundra år sedan när en filmare var någon som både gjorde filmen och visade den för en publik som betalade en slant i inträde. Skillnaden mellan då och nu är att den filmaren var begränsad av sitt filmtält med projektor. Dagens filmare har hela världen som marknad. Nu.
Comments
Från att ha arbetat med produktlivscyklar på mellan 5-15 år med ett ganska förutsägbart distributionsmönster, kommer man nu säkert arbeta med produktlivscyklar på mellan 50-100 år där man räknar med att sälja mindre (men under en längre tid) - och framförallt - använder sig av ett mer anpassat indivualiserat distributionsmönster i ständig förändring.
Där kommer säker en av delarna vara som du är inne på att mellanhänderna försvinner. INte helt och hållet, det har jag svårt att tro. Men säkerligen kommer många gamla aktörer att slås ut och nya komma in.
/tomas
En sak som skvallrar om det är att en bekant till mig (som sitter i AFMA:s board of directors) själv styrt sitt bolags markandsförsäljning mot VOD-lösningar på nätet. Och jag förstår honom. Priserna för filmförsäljning ut till regionala distributörer är idag så låga att det är ett skämt om inte filmen innehåller Johnny Depp i piratutstyrsel och med VOD så slipper man den ständiga problematiken med distributörer som inte betalar för det dom köpt. 2008 så hoppas jag på mindre Producent -> Korrupt Distributör -> Konsument och lite mer Producent -> Kund.
Där kommer det troligen ske en radikal förändring. Hppas även jag på mer alternativ för att gå från producent direkt till slutkund.
Dilemmat är ju bara likviditeten. De stora bolagen kommer troligen visa sina finansiella muskler och köpa upp mindre bolag på löpande band och sluta exklusiva långsiktiga avtal med talang.
De flesta små aktörer har ju inte råd att vänta på att en film ska nå break-even innan de plockar ut sin del av kakan.
Men flera alternativ är ju naturligtvis alltid bra.
/tomas
Det som behövs i dagsläget är att de små aktörerna lyckas sätta kniven mot strupen på de stora giganterna.
Den enda oron jag ser är att de stora bolagen lyckas göra saker som "privat fildelning" illegal. Det kan verka bizarrt just nu när allt är så tillgängligt men den stora orsaken till kriget mot "pirattekniken" tror jag i första hand handlar om att tackla hotet mot decentraliseringen som pågår med hjälp av internet.
De stora bolagen har ALLT att förlora på att producenterna tar kontrollen över distributionen. Självklart jobbar deras lobbyister på högtryck över hela världen för att hitta möjligheter till lagstopp för tekniker som Bittorent. Det är ok för dom så länge näthandlen sker på iTunes premisser (som innebär ÄNNU lägre avkastning för producentens del än om filmen skulle säljas i butik) men nu när det dyker upp privata initiativ som kostar lite att driva och som i längden verkligen kan innebära vettiga alternativ till mainstream-media är det klart att dom svettas.
Ingenting är så förutsägbart som Hollywood.
Break Even är en sån där klassisk Hollywoodkonstruktion. Filmmakaren är oftast absolut sist i den kedjan. Med kontroll på distributionen är plötsligt filmaren först i den kedjan. Och slipper alltså vänta på break even.
Jag ser fram emot en ny film-era där film börjar kosta det det faktiskt kostar. Där det inte lönar sig att producera skit för en miljard spänn och det inte finns utrymme för annat.
Död åt studiornas indie-labels hoppas jag också.
Jag hoppas att vi även får se mer finansiella aktörer på marknaden. Vilket är mycket troligt.
Då kan det bli riktigt spännande
De som knäcker en administrativt enkel distributions- och betalningslösning på nätet har mycket att hämta (förhoppningsvis inte lika mycket som mellanleden i nuläget dock :)).