tisdag, december 18, 2007

Vad hände med alla specialgjorda teasers?

För jag älskar verkligen den sorten. Här är en gammal klassiker som jag kommer ihåg skickade rysningar av välbehag genom mig back in the good ol' 80's.



...jag lägger till den klassiska TCM2-trailern också...



...en annan odödlig klassiker; Body Double. Någonstans i min garderob ligger en totalt sönderspelad VHS av den filmen. DVD:er är inte lika lätta att nöta ut men även den snurrar då och då...



...och så får man såklart inte glömma Alien-teasern...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag diggar den här teasern till A.I.: http://www.youtube.com/watch?v=LrAoXaGrXrI
/Jimmy

Johannes Pinter sa...

Ja, det var tider. Det läggs upp förtexter och exklusiva klipp på nätet lång i förväg. Men dessa suggestiva specialteasers saknar man.

EXTREME PREJUDICE-teasern är filmkonst när den är som allra mest förförande (men... är det inte den feminine nörden från REVENGE OF THE NERDS som fäller upp kpisten?).

BODY DOUBLE är en genial film som setts ett antal gånger. Men den här teasern är smart men totalt osexig 80-tals-Jackie Collins-tantsnusk-porr.

ALIEN-teasern är förvisso klassisk, men rejält förvirrad i sin klippning (bara crescendot håller).

TCM2 är ball. Men taglinen "the buzz is back" funkar nog bara på en poster - en tuff trailerkille kan omöjligt säga det utan att låta som en tönt.

Hur som helst, tack för de återuppväckta minnena, M! Nu minns man hur det var att vara filmnörd på 80-talet. E.P. såg jag oklippt på en VHS tillhörande Per Edström som han införskaffat i Köpenhamn. Kul tider!

Martin Munthe sa...

Killen som fäller upp uzi:n är TK Carter som var stock standard i många av Walter Hills filmer. Warriors, Southern Comfort osv.

Jag har aldrig tyckt att Body Double är sexig. Jag gillar sleazigheten i den och jag gillar sleaze-faktorn i teasern.

Håller inte riktigt med om Alien-kritiken. :) Jag tycker att den är sjukt effektiv och läskig i sin minimalism.

Det sköna med 80-talet var att filmer och trailers vågade vara töntiga och over the top. Nu ska allt vara så jävla Oscars hela tiden. Hur jävla B en produktion än är så är den fullstoppad av en massa kreatörer som ser sig som dom är på jakt efter en statyett. En film som Body Double skulle aldrig kunna göras idag. Inte i Hollywood iallafall. Det känns som att den eran slutade någonstans med Basic Instinct.

Johannes Pinter sa...

Så sant, så sorgligt sant, Martin - allt ska vara välpolerat, även om det är stinkande skit :)

Nä, BODY DOUBLE är ingen sexig film (även om Frankies Relax-video mitt i filmen är pretty darn close). Och den aktuella teasern är INTE sexig!!!

ALIEN-teasern är läbbig, men det har nog mer att göra med ryggmärgsreflexer :)

Angående kpistkillen så måste jag göra dig ledsen, Martin: karaktären heter Charles Biddle och spelas av en Larry B Scott, som också spelade... e-hum... Lamarr Latrell i REVENGE OF THE NERDS (jag var tvungen att kolla upp IMDB, tyckte själv att det var en bisarr coincident).