onsdag, maj 09, 2007

Totalt f***ed up

Under Cannes-festivalen så hålls varje dag seminarier om finansiering har jag just fått ett utskick om. Oj, vad spännande, tänker jag i mitt stilla sinne. Synd att man inte är där - man skulle kunna ha lärt sig allt om att knyta ihop komplexa distributionsdealar för att locka finansiärer till europeiska projekt och man kanske fär lära sig allt om "the nuts and bolts"?

Nej då. Nej, nej, nej... Vem skojar jag med? Filmfinansiering på en Europeisk filmfestival (och viktig internationell filmmarknad) handlar om...
EU MEDIA stöd till festivaler, Fonder i Balkan, Estländska Fonder för postproduktion, MEDIA (TV), Jan Vrijmans Fond, MEDIA (Stöd för piloter), MEDIA, (Stöd för utbildning). MEDIA (Stöd för utveckling av Video-On-Demand)...

Är det inte jävligt märkligt att en av dom mest inkomstbringande och kapitalstarka industrierna i världen behöver hjälp av samhällsmedel som en gammal svag krympling i vår del av världen. Vad fan är det för fel på Européer?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad det är för fel på européer? Här gör vi ju "värdefull" film. Eller "viktig" film kanske. :-)

Men allvarligt talat så är det väl en del av den ur amerikansk synvinkel vänstervridna europeiska inställningen att kultur ska finansieras med officiella medel. Kul för de som får ta del av bidragen, men synd om de kulturskapare som betalar skatt till det utan att få något tillbaka. (Nu är ju kultur en väldigt liten del av statens utgifter, men ändå.)

Martin Munthe sa...

Men vi Européer smällde upp tält och visade film här för biljettpengar som finansierade nästa film och nästa film långt innan Amerikanerna ens kommit på tanken.

Att vi är finansiellt handikappade (till inkomst och förstånd) och betraktar de filmer vi skulle kunna göra som idealistiskt värdefulla och viktiga men publikt värdelösa (och för fina för att tjäna pengar på) är en superbonus för den amerikanska filmindustrin som självklart inte vill ha konkurrens.

Jag säger bara; Reclaim the motion picture industry! Jänkarna har lånat filmen i hundra år nu. Det kan räcka tycker jag.

Anonym sa...

Jag brukar tänka som så att europeisk film är jämförbar med amerikansk indiefilm. Du Munthe får det att låta som om amerikansk indiefilm finansierar sig själv. Det gör den inte, utan är i grunden toppstyrd av stora kapitalistiska projekt som Spider-Man 3.

Sen är frågan vad "idealistiskt värdefull" innebär? Jag tror inte att europeiska filmskapare sitter och tänker att man vill göra en film för att den är "viktig" eller "meningsfull". Man gör det som känns bra.

Sen att det finns internationella stödformer för det som vissa eller några betraktar som "värdefulla" - ja det är en annan sak vilken bara kan ses som positiv. Dessa skapades för att stödja den splittrade europeiska marknaden som har svårt att nå ut till varandra. Alla länder har sina egna språk, sin egen kultur och filmtradition. MEDIA-fonden bygger på internationella samproduktioner.

Martin Munthe sa...

Visst är den amerikanska indiefilmen beroende av kapitalism. Precis som europeisk bidragsfilm. Utan kapital inga skatter. Och utan skatter - ingen film.

Jag tror inte att europeiska filmskapare försöker ägna sig åt film som anses värdefull. Jag vet att dom gör det. Det är en förutsättning för stöd. Och utan stöd - inga filmer.

Det finns säkert en massa fina intentioner med MEDIA-programmet. Men det får inte mig och en massa andra människor att se mer europeisk film eller att uppskatta den mer. Jag är bara med och pröjsar som så många andra.