tisdag, maj 01, 2007

Organisationsplaner...

Det ena och det andra har fått mig att fundera på om det faktiskt inte är dags att organisera mig och andra i en stark motreaktion mot hur Svensk film ser ut och branschens agerande därefter. Igår var jag i Ystad och träffade producentelever som verkar aningen oroande över vad det är för bransch dom ska ut i som kontrolleras av ett SFI som inte vill ha dom och jag ser och träffar människor i branschen varje dag som alla säger samma sak: Det här håller inte. När ska Svensk film stå på egna ben och när ska den börja hålla internationellt?

Det är så dags för oss filmare att vakna att det inte ens är roligt. Vi MÅSTE bli en del av den internationella filmskapar-communityn nu. Vi måste in i en ny tid. Som bransch behöver vi en kompetens vi saknar. Vi måste ut på marknaderna och vi måste börja samarbeta och lägga upp strategier med det fåtal som förstår filmfinansiering, distribution och försäljning. Möjligheterna ligger där framför oss. Filmer som Frostbiten, Exit och mina egna säljer faktiskt. Dom har en publik och kan på olika plan kommunicera internationellt. Men det behövs fler röster. Fler artister som kan kommunicera. Fler smaker. Vi behöver ett utbud och ett fundament. Annars räcker det inte till. Att låta SFI dominera och kontrollera så många kreativa människors liv i en strävan att säkerställa produktionen av "värdefull film" är en livsfarlig spillra av en vänsterromantik ur det förra årtusendet. Det är dags att sparka loss nu. Vi måste blicka in i framtiden och släppa loss den stora visionen. Den är större än oss enskilda individer och den är fan så mycket större än Svensk filmpolitik.

I'll be back angående organisationsform...

















Sir William Wallace

11 kommentarer:

Anonym sa...

Allt du rört vid är utskrattat på imdb, why is that?

Martin Munthe sa...

Det beror på att dom som skrattar inte gillar mina filmer.

Anonym sa...

Japp. Dags att ersätta Svenska Filminstitutet med Svenska Filmsubstitutet.

Martin Munthe sa...

Jag skojar verkligen inte. Det finns för många som vill se en infrastruktur i Svensk film som är förenlig med internationell. En där publiken styr och inte två personer på SFI.

Publiken röstar med plånboken. Man kan förakta det hur mycket man vill och anse att det är helt rätt att staten stoppar publikens möjligheter att avgöra och placerar den makten hos ett institut som har till uppgift att finansiera en filmindustri med stora problem att hitta inhemsk publik och problem med stort "p" att hitta en publik i andra länder.

SFI genomsyrar hela branschens tänk och dom gör absolut ingenting av vikt för att förändra, stärka och sparka igång en filmindustri som går att ta på allvar. Jag vill se en Svensk filmidustri som sätter skräck i konkurrenterna där ute. Idag har vi inga konkurrenter. Vi finns inte på kartan.

Svenska fimare är inte dumma. Rycker vi bara av oss ögonbindeln och inser att filmen, i form av storys och ämnesval, är helt fri och aldrig får begränsas av självcensur och förkastande av koncept som kanske känns för fantasifulla för att passa det vi vant oss vid så finns det inga som helst gränser.

Nästa Jim Cameron, Mamoru Oshii, Luc Besson eller Dario Argento kan lika gärna vara en grupp svenskar som tröttnat på att film inte får vara eller se ut på ett sätt som inte passar in i begreppet "värdefull film".

Vi är bäst i världen på att skapa oerhört fantasifulla världar i dataspel och bäst i världen på att producera musik som slår i alla länder (två branscher som till skillnad från filmen helt saknar statlig reglering) så varför skulle vi inte kunna göra film som hotar t ex USA:s filmindustri?

Ett viktigt led i att "tvätta bort hjärntvätten" tror jag är att organisera sig och sluta stå i kö vid SFI:s stödgrytor. Att låta den värdefulla filmen självdö tillsammans med SFI medan en organsierad bransch sakta skapar förutsättningar för riktiga produktioner. Produktioner som säljer och skapar en bas för en typ av mångfald som världens filmpublik vill ha.

Johan Ahlin sa...

Ett bra 1:a majtal! Det finns så många bra ideer i Sverige som blivit strypta av "Kvalitetskontrollerande" organ. Det finns många som har samma åsikter som dig i detta fall, även etablerade i branchen.
Lycka till!

rolfner sa...

"SFI genomsyrar hela branschens tänk"

Ja. Så är det. Utan minsta tvivel. För att det inte har gått att finansisera BRA film - utan deras stöd. Men det är andra tider nu. Jag blir väl lite tveksam när du nämner Exit, det finns andra och bättre exempel. Hata Göteborg och Darling röstar jag på.

Det är synd att folk med stålar lägger dem på filmer som Gangster, jo jag tycker det, det finns så himla många mycket mer intressanta och roliga manus att lägga pengar på. Ja! Jag talar i egen sak. Varför skulle jag inte göra det..? :-)

Kommer du förresten ihåg att vi hade några diskussioner på Sfi:s sida för en massa år sen?

Jag skrev manuset till Tomten är far till alla barnen och kom hem efter galapremiären och var helt lycklig... Du svarade nåt om att du absolut kunde förstå känslan! Jag minns verkligen det...

Det är roligt att den nu spelas in på tyska i Tyskland med riktigt bra skådisar!

http://www.rolfner.se/

Anonym sa...

Martin...I love you!

Save yourself...This country is rotten not only its politics. Its the people themselves. They have the key and the knowledge but they choose this. Its a dirty filthy underhanded mentality that despises anything resembling purity of purpose and genuine authenticity of spirit. They are snakes. You are an Eagle. Spread your wings and leave them all behind now. You are far too good for this place of mental midgets.

If you deside to stay I will help you destroy the machine. But I won`t assist in fixing it. It has to go. The time has come to stop talking to them and just take action.

Martin Munthe sa...

monica: Ja, jag ser också Darling som ett bra exempel (har inte sett Hata Göteborg) men för mig känns det som en sån där film som behöver en stark och fungerande ekonomisk infrastruktar för att ha en chans att existera. Annars blir den typen av produktioner engångsföreteelser med långa avstånd. Filmer som Darling kan behöva kommersiella filmer som lägger marken. Som skapar rutin i det här med att finansiera film utan att behöva ställa sig med mössa i hand och skändas av två utvalda som inte kan göra framgångsrik film.

Grattis till att din film lever vidare i nya former!

Martin Munthe sa...

anonym: Love you back.

Det är inte jag som kommer att få flytta. Det är dom.

Jodokast sa...

Skulle vara intressant att höra din åsikt om Göta Kanal 2. Den är ju finansierad utan SFI men av etablerad svensk producent. Där kan man ju verkligen säga att publiken har visat vad dom vill ha.

Martin Munthe sa...

Ja, det kanske skulle finnas något sätt att lagstifta mot den typen av dålig smak. ;)

En önskan om andra finansieringsformer behöver inte betyda att man tycker att allt som finansieras på andra vägar är bra smak. Smaken är som baken. Och i en skräckvärld försöker staten tala om för mig vad bra smak är. jag vill att mina skattepengar används till bätte saker än att försöka läxa upp människor som kanske gillar Göta Kanal 2.