torsdag, april 12, 2007

Ja...300...

Jag tänker OCKSÅ tjata om den här filmen. Den är helt enkelt fantastiskt bra. Jag såg den först igår fast jag haft smärre feber sedan fösta trailern förra året. Två saker tilltalar mig med den:

1. Den översätter modern serietidningsform, språk och stämning på ett sätt som ingen annan film lyckats med hittills (inklusive Sin City). För mig som växte upp med lite tuffare vuxenserier (Frank Miller-generationen) på 80-talet är det här som att läsa en riktigt svinigt bra Graphic Novel...fast större.

2. Produktionsmetoden. Jag vill se mer, mer, mer film gjord på det här sättet. Jag ÄLSKAR fiktiva världar skapade med ny teknik baserad på klassiskt bildkonsthantverk. Digitala miljöer har en märklig förmåga att skapa intimitet i stora bilder som man inte kan göra med en vanlig kamera och tusentals statister. Det är förhöjd verklighet och beyond. precis så som jag alltid drömt om att film ska vara. Det är en enastående spännande tid för filmskapare att vara verksamma i. Kanske den mest spännande sedan filmen uppfanns.

Inga kommentarer: