torsdag, mars 29, 2007

Trollhättan round up

Gårdagens Filmbaren kommer tydligen att läggas ut som Podcast. Gick väl hyfsat bra tror jag. Som vanligt i såna här paneler blir det mycket gnäll på staten, att man inte får några bidrag. Jag försökte hålla mig ifrån det. Ett prima exempel uppstod i frågestunden efteråt. Jag satt i panelen med tre dokumentärfilmare så det var inte helt lätt att få logik i allt eftersom finansiering av drama ch dokumentär ser så annorlunda ut, men det började pratas om att dokumentärfilmare borde förena sig mot den elaka staten som "utnyttjar" filmarna och inte ger dom tillräckligt tillbaka i back end.

Här tappar dom mig totalt. Hur kan staten vara elak som först frontar ALLA pengar (i form av bidrag) så att filmaren står där som exklusiv ägare till en film denne inte tagit minsta ekonomiska risk i att finansiera och sedan förväntas staten dessutom leverera en fet vinst när filmen visas i SVT. Var exakt ligger den sunda ekonomiska rättvisan i det?

Jag blir faktiskt lite arg när jag tänker på alla er filmare där ute (ja just det - ni) som förväntar er full finansiering från SFI eller filmpoolerna eller fonder med noll ekonomiska motkrav och sedan förväntar ni er dessutom att staten ska generera profit åt er ur sina kassor. Vill ni göra profit så låt bli våra skattepengar tack. Dom behövs till bättre ändamål. Garanterat.

Så några ord till politikerna i Trollhättan innan jag sätter mig på flyget: Ni vet väl om att när Stockholm drar härifrån så har ni ingenting? Bara ett oändligt stort hål i plånboken. Som en kompis och Trollhättanbo sa till mig igår, -"Vi är jävligt många som kan köra bil och koka kaffe i den här staden nu". Ingen klagar högljutt ännu så länge eftersom ingen vill såga av den gren man sitter på. Utredningen av "filmundret i väst" kommer garanterat att bli en klassiker när det här är över.

Inga kommentarer: