Apple har lanserat iPhone och kompletterar nu sitt sortiment av konsumentorienterade upplevelsetekniska produkter. iPhone är en ganska ful sak som man kan göra unika och annorlunda saker med - som att ringa, kolla epost, googla lyssna på Mp3:er och titta på iPod-video (som man naturligtvis köper från iTunes Store). Högst originellt må jag säga.
Det är med ett nostalgiskt vemod jag minns varje Keynote från San Fransisco när Jobs presenterade totalt unika saker som möjligheten att klippa film i en vanlig bordsmaskin utan att man behövde investera en miljon i utrustningen, eller Apple och Adobes unika samarbete med de kreativa programmen som förvandlade datorer från någonting man spelade torftiga spel på eller körde kontorsprogram i till kompletta kreativa verktyg. Tekniska lösningar som inspirerade kreativiteten. Eller bara Apples unika position inom bärbara datorer. Zeroconfig-lösningarna i en tid när man behövde ta en examen för att till fulla ha koll på sin dator.
Apple har blivit bling-bling. För även Apple har insett att "Different" inte säljer.
1 kommentar:
Det tråkiga är ju inte bara "Jesus-telefonen" i sig, utan att alla redan hade förutspått den -- och fick rätt. Sedan är det ju en annan sak att ingen av prylarna som visades upp går att köpa... än, någon gång, på ett tag (i alla fall). Och det där med mainstream. Tja, dom har ju redan gjort sig av med "Computer" från företagsnamnet.
Skicka en kommentar