måndag, januari 15, 2007

Maori Haka

Jag är född i fel land. Ingen nyhet. Vilket får mig att fundera på vilken min absoluta favoritkultur är. Och utan någon som helst tvivel är det Maori. Sedan jag var hur liten som helst har jag vara starkt dragen till långbåtarna, tatueringarna och den skräckinjagande prydnasestetiken. Maori-seder, traditioner och hjärta är svårslaget.

Kolla t ex när Rugbylaget All Blacks möter Frankrike och de "hälsar" motståndarna med en Haka (en rituell uråldrig dans) - i det här fallet Ka Mate. Lag som möter All Blacks brukar beskriva starten som rätt jobbig. Det är inget kul att vara "mål" för Hakan. Och i klippet ser man hur fransmännen kämpar mot impulsen att gå på toaletten där och nu i direktsändning.

Orden till Ka Mate översatt:

Tis death! ‘tis death! (or: I may die) ’Tis life! ‘tis life! (or: I may live)

’Tis death! ‘tis death! ’Tis life! ‘tis life!

This the hairy man that stands here...

…who brought the sun and caused it to shine

A step upward, another step upward!

A step upward, another... the Sun shines!


1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt. har du någon aning om det finns någon kurs i haka i sverige?