Ett förslag till lösning
Eftersom det sista jag vill vara är en gnällspik i Producentföreningens anda så vill jag komma med några konkreta förslag på hur vi ska skapa en grund för svensk film att stå på och som utnyttjar all den talang som finns i Sverige.
1. Se över DI:s producentutbildning. Den måste ha mycket mer inriktning på affärsbiten än den har idag. Och då menar jag inte att producenteleverna ska utbildas till revisorer utan till skickliga "deal makers". Eleverna ska inte i första hand lära sig hur man söker bidrag. En producent som bara kan söka bidrag är ingen riktig producent. Det finns en internationell standard för vad det är att vara producent och den måste man få lära sig. Den är grunden.
2. Fler filmer, högre produktionstakt och effektiviserad produktionsplanering och administration. Svensk film blöder pengar administrativt. Riktigt bra regissörer får vi först med rutinen. Vi måste sluta att maniskt leta efter "nästa begåvade debutant" och börja se till vad vi faktiskt redan sitter på för begåvningar. Det är slöseri med kapital att inte förvalta regissörers begåvningar och att inte sträva efter att kreatörer ska kunna utvecklas.
3. Marknadsfokusering. Att stirra sig blind på bio i ett litet land som Sverige är meningslöst. Vi måste vara realistiska och anpassa filmerna efter det som är den verkliga marknaden.
4. Blicka utåt. Vi måste inse att film är en internationell affär. Vi måste ha större visioner med filmberättelserna. Vi måste bli mer visuella.
1. Se över DI:s producentutbildning. Den måste ha mycket mer inriktning på affärsbiten än den har idag. Och då menar jag inte att producenteleverna ska utbildas till revisorer utan till skickliga "deal makers". Eleverna ska inte i första hand lära sig hur man söker bidrag. En producent som bara kan söka bidrag är ingen riktig producent. Det finns en internationell standard för vad det är att vara producent och den måste man få lära sig. Den är grunden.
2. Fler filmer, högre produktionstakt och effektiviserad produktionsplanering och administration. Svensk film blöder pengar administrativt. Riktigt bra regissörer får vi först med rutinen. Vi måste sluta att maniskt leta efter "nästa begåvade debutant" och börja se till vad vi faktiskt redan sitter på för begåvningar. Det är slöseri med kapital att inte förvalta regissörers begåvningar och att inte sträva efter att kreatörer ska kunna utvecklas.
3. Marknadsfokusering. Att stirra sig blind på bio i ett litet land som Sverige är meningslöst. Vi måste vara realistiska och anpassa filmerna efter det som är den verkliga marknaden.
4. Blicka utåt. Vi måste inse att film är en internationell affär. Vi måste ha större visioner med filmberättelserna. Vi måste bli mer visuella.
Comments
Jätteintressant blogg måste jag säga, kommer definitivt att kika in här fler gånger.
Jag går på producentutbildningen på DI som du skriver om och har hitills inte fått lära mig att söka bidrag hos SFI.
Jag tror inte att det ingår i kursplanen. Vi får väl se vad framtiden har att erbjuda.
/Joel