tisdag, september 19, 2006

Stressat Teaterförbund...

Ja, nu är teaterförbundet oroade över den nya borgerliga regeringens A-kasseförslag. Dom anser att det nya förslaget kommer att göra att massor av "yrkesproffs" kommer tvingas att byta yrke.

Jag som alltid trott att proffs är personer som upplyfter ekonomisk ersättning för att utöva sitt yrke. Jag kanske hade fel. Iallafall om man får tro teaterförbundet.

Teaterförbundet brukar ofta skicka hotbrev till mig om att jag "måste" ansluta mig till deras avtal om stöd för deras medlemmar. Stöd till mestadels skådepelare och regissörer som ingen vill ha eller se men som ändå förväntar sig tillhöra någonslags priviligierad kulturarbetarklick i samhället.

Jag gillar inte privilegium av den sorten. Det är orättvist helt enkelt och har ingenting i ett modernt samhälle att göra. Är man inte vänster i kulturkretsar så är man paria. Det är en klassiker och orsaken är just det jag skriver. Jag känner helt enkelt ingen solidaritet med en priviligierad grupp människor som aldrig behöver bevisa sin egen yrkesmässiga kompetens för någon. Där det liksom räcker med att man gick Kalle Flygares 1974 för att få kalla sig "proffs" och ha sin inkomst för evigt tryggad. Det har ingenting i ett välfärdssamhälle att göra.

Inga kommentarer: