lördag, augusti 19, 2006

Sorgligt

Läste nyss i Expressen om Dissections sångare Jon Nödtveit som valde att begå självmord i veckan. Otroligt tragiskt. Och så står det i tidningen (vilket man kanske ska ta med en nypa salt) att han var medlem i nån "Order" som visst heter Misantropiska Lucifer Orden. När ska svenska ordnar lära sig att inte särskriva? Inte ens anrika Tempelriddarorden kan skriva sitt namn sa att man förstår vad dom heter. Jag surfade in på MLO:s sida och välkommnades av att jag bara ska ta kontakt med dom om jag är lika starka som dom - deras orden föraktar nämligen svaga människor. Själva är dom Kaos-Gnostiker. För er som inte har koll på kids som ägnar sig åt "Kaos"-filosofin så kan jag meddela att killar som har långa illasittande skinnrockar köpta på postorder, svart långt hår och Matrix-brillor och som spenderar större delen av sin vakna tid framför Counter Strike ofta titulerar sig "Kaosmagiker" och liknande. Idén är att om löken på pizzan man just klämt i sig resulterar i att man släpper sig framför datorn så skulle det kunna framkalla ett mäktigt oväder i Kina och en kaosmagiker kan kontrollera tidpunkten och kraften i väderspänningen för att uppnå önskat resultat. Användningsområdena är oändliga.

Sedan kollade jag runt en stund i deras texter. I vanlig ordning har dom ingen koll på Elphias Levis berömda Baphomet illustration utan tror att det är en avbild av Lucifer (väldigt vanligt bland snurriga "lucifer orden"-människor har jag förstått). Texterna är i vanlig ordning ett fantasilöst fantasydravel kompletterad med världens roligaste ordlista där jag får lära mig att när den här orden säger "Lilitu" så menar dom egentligen "Lilith". Mumbo jumbo...

Till alla "ordnar" där ute med hemsidor i svart, vitt och rött och med jättefula goth-typsnitt och jättepatetisk fantasyfilosofi som ideologisk grund:

Baphomet i Elphias Levis tappning (jag besökte hans grav i Paris i våras - liksom såklart Papus) representerar sinnebilden för balans. Hälften kvinna - hälften man. All goat, typ. Den vänstra handen pekar mot ljuset och den högra gör det hermetiska tecknet. Staven i hans knä är symbolen för evigt liv. Ingenting av det här har någonting med Lucifer att göra.

2 kommentarer:

Tobias Struck sa...

Martin. Hela Djävuls-begreppet är totalt förvirrat. Varför romantisera över de kristnas löjliga ondskesymbol, som är en blandning av minst fyra olika figurer:

1. Ormen i Paradiset i Skapelseberättelsen.
2. Satan i Jobs bok, en "åklagare", som utmanar Gud att pröva Jobs tro.
3. Lucifer, som betyder ljusbärare på latin. Men namnet dyker upp i en ursprungligen hebreisk text. Det sägs att kristna ändrade i texten och gjorde en fallen kung till en fallen ängel. Kungen hette Morgonstjärnan. Men det kallades Kristus, så det fick bli ett annat namn.
4. Den grekiska guden Pan, han med bockfötter och små horn.

Jag gillar ormen som frestar till att äta kunskapens frukt. Den är enligt min mening en bild för kroppens kundalini-energi: Kroppens lust, vrede och nyfikenhet gör att vi blir hungriga på kunskap om världen.

Jag gilar ljusbärar-bilden. Det är en bild för jaget som ande, som söker fri kunskap om världen - bortom tabun och dogmer.

Ja, de två är onda enligt kristendomen och alla Abrahams religioner:
Det absolut mänskliga, det som inte går att kontrollera. Kulturen gör människor omänskliga, för att de skall kunna kontrolleras.

För en ekonomi som bygger på kontrollen av en kärnfamilj, så är naturligtvis ett rationellt tvivel på auktoriteter och lustfylld längtan efter njutning - ren ondska.

Jag undervisar om ren gnosis i vår tid: Västerlandets stjärna, Den orörbara diamanten.

Anonym sa...

Nödtveit var en satanist, tveklöst. Dock inte LaVey-satanist.