torsdag, juli 27, 2006

Flashbacks

Snubblade på en sida som listar musikvideor och hittade min egen första riktiga musikvideo. Året var 1995 (tiden springer) och artisten var en helt okänd tjej som hette Robyn. Hon hade en jäkligt bra A&R som jag verkligen gillade (Peter Swartling) och ruskigt duktiga producenter. Resten är musikhistoria.

Jag är fortfarande rätt nöjd med den där videon. Pär M. Ekberg plåtade på Super16. Pär är Sveriges bästa reklamfilmsfotograf. Pär och jag gjorde Hjärta av Sten fem år senare (och sedan gjorde han Hip Hip Hora som regisserades av Teresa Fabik som hade sitt första filmknäck på Hjärta av Sten).

Passaren Arne Carlsson gjorde ett extremt bra jobb med rätt svåra förutsättningar. Vi försökte skapa känslan av kran med pan huvud som tiltar och pannar XYZ. Vi hade inte råd med en sån kran så vi löste det genom att sätta Pär på plattformen på Arnes stora Bullcrane och sedan satt kameran på en vanlig Dutch-tilt. De enorma svårigheterna med att operera en sån rigg och samtidigt se någonting i sökaren löste vi genom att remma fast Pärs huvud på den långa sökaren (!). Såg extremt kul ut. Älskar sånt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad den sidan också förtäljer är att Francis Lawrence, denna halvgud till videoregissör, också gjort ett par Robyn videos. Vilket var mer än jag visste.