tisdag, mars 21, 2006

Paris: Saint-Sulpice och "Le Serpent Rouge"



Stack till Paris med min fru Emma i några dagar. Förutom att jag tillbringade några månader av mitt första år i existens i staden så har jag faktiskt aldrig varit där. Passade på att kolla upp ett och annat. Paris är ju inte bara en viktig filmhistorisk stad utan också en intressant esoterisk plats (de två brukar gå hand i hand). Dan Browns DaVinci-Koden populäriserade ju fantasierna kring "Priority of Sion" - ett hemligt sällskap som förmodligen här väldigt liten verklighetsförankring och vars syfte var att bevara hemligheten om Graalens slutliga förvaring. Hur som helst spelar kyrkan Saint-Sulpice en viktig roll i berättelsen och i den har man placerat en Gnomon och en Equinox för att markera Paris-meridianen (som ofta tillskrivs esoteriska värden - ibland "satanistiska"). Jag var där och kollade. Och sedan kollade jag den riktiga Paris-meridianen tillägnad astronomen Arago. Monumentet består av 120 plaketter utplacerade efter Meridianen tvärs igenom Paris.

Inga kommentarer: