fredag, januari 14, 2005

Gnosis

I dag har jag lärt mig lite nya saker om Gnosis (ett begrepp jag inte varit så bekant med). Det är ett av benämningarna på ett tillstånd som går att med mer eller mindre möda försätta sig i genom olika tekniker och metoder av "mind control". Gnosis är ett tillstånd där hjärna upphör att behandla information logiskt och det undermedvetna tar över ofta med rena hallucinationer som resultat. Det går att framkalla med t ex meditation (jag gjorde det första gången när jag var fjorton år och då genom mycket obekväm Zen-meditation). Det naturliga tillstånd som ligger närmast Gnosis är den sexuella orgasmen och det är bland annat ockultister använder sexualmagi (Aleister Crowleys favoritsysselsättning) eftersom Gnosis är det tillstånd i vilket manipulation och påverkan av omvärlden genom viljan (kalla det magi om du vill) har en möjlighet att nå effekt. Om världen vore en PC vore Gnosis dess DOS-promt. Jag har extremt lätt att försätta mig i Gnosis och jag skrev Typhoon, delar av Trio, en pjäs och några kortfilmer i det tillståndet. Det går att upprätthålla tillståndet av Gnosis med hjälp av musik och andningstekniker under ganska långa perioder (5-6 timmar). Salvador Dálì använde ofta tillståndet men kallade det för "paranoidkritiskt tillstånd" om jag inte minns fel. Det är hursomhelst ett spännande område som jag inte haft tid att fördjupa mig i särskilt de senaste åren av olika anledningar.

6 kommentarer:

Tobias Struck sa...

Martin. Jag har ingen aning om vad du menar. Det låter som ett introvert och eskapistiskt nörd-tillstånd, enligt min uppfattning. Gnosis är visserligen kunskap som vinns genom orädd kulturell olydnad. Men gnosis är en religion - och gnosis är äldre än kristendomen! Det finns en mening med denna upplysningsväg, den är inte som LSD. Utan erfarenheten av det andliga jaget (den inre människan, som lutar sig mot den yttre från alla sidor) kan inte kroppens kundalini frigöras. Och utan kundalinis frigörelse kan du hälsa hem i det liberala samhället. Vi gnostiker har utformat detta samhälle. Vi är inte några nebulösa hippies. Gnostiker tror att jaget är gud och att tänkandet i världen är ont, så länge jaget inte omformar det efter sina behov. För detta behövs emellertid en rättvis etik, så att inte socialt kaos uppstår ur individualismen. Jag skriver om allt detta på www.frihetsguiden.com och www.tobiasstruck.blogspot.com Välkommen om du är intresserad av den autentiska gnosis, inget vulgärt slacker-flum.

Martin Munthe sa...

Ledsen om jag klivit något företag som säljer kurser i "klarseende" och Aura-läsning på tårna. Det var meningen. Jag är nämligen fri och behöver ingen guide.

Autentisk gnosis? Ni i New Age-svängen påminner mycket om alla Ninja- och Kung Fu-klubbar som dök upp i samband med den stora hemvideovågen i början av 80-talet. Alla hade patent på "sanningen", satt på de mest förnäma och välbevarande hemligheterna om andlig balans och hade de mest dödliga teknikerna. Det hänvisades till höger och vänster om olika tantristiska skrifter och mångtusenåriga kunskaper väl bevarade hos kinesiska och japanska mästare.

Efter hand mognade dock kampkonsterna och människor som tränade intelligent och under realistiska förutsättningar gav de gamla livsfarligt dödliga mästarna på nöten på löpande band (i sportmannamässig anda naturligtvis). De hemliga konsterna för de särskilt invigda visade sig vara avancerat dravel. Jag tänker ofta på det där när jag kommer i kontakt med auraläsare, blue light-evangelister och andra delfinkramare.

Det sista jag skulle göra om jag satt inne med "sanningen" om livet var att sälja den i kursform, bokform eller någon form. Det är vad jag kallar etik.

Tobias Struck sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Tobias Struck sa...

Martin. Gnosis är en antik religion. Om du vill ha ett till vetenskapligt utlåtande (jag är etnolog utbildad på Göteborgs universitet), så kan du gå till Eric Voegelin (Politik, vetenskap och gnosticism). Denna religion ligger till grund för de ideal, som jacobinerna i det franska parlamentet grundade sin revolution på 1789. De var invigda i hemliga sällskap typ Illuminati (grundades officiellt 1776, samma år som Amerikanska revolutionen avslutades och Declaration of independence skrevs). I de gnostiska sällskapen under antiken, var det obligatoriskt att betala för invigning. Jag tycker inte heller att du skall leda en kurs i gnosis. Om du tror att alla religiösa måste ha tiggarmunks-ideal, så tjena. Upplysning kostar mycket mer än vad jag tar i betalt. Men varför skall inte jag ta betalt? För att vara en märkvärdig liten from eunuck? Det är inte direkt det min tro går ut på.

Martin Munthe sa...

Ibland har jag en tendens att bli petig. Som nu t ex. Gnosis är ingen religion. Det är ett ord som används i många sammanhang. Bl a inom religionen Thelema. Men också i den religion du just nämnde; Gnosticismen.

Det jag egentligen vänder mig mot är att ta betalt för dogmer. "Sanningen" är en dogm enligt mig. Det är däremot oerhört mycket värt att gå en kurs i esoterisk historia eller något annat religionsrelaterat - men när man säljer "sanningen" tycker jag att man är ute på riktigt rejält tunn is.

Det skulle aldrig falla mig in att ta betalt för kurser i gnosticism (som jag hoppas du syftar på). Jag säljer upplevelser.

Illuminati är inte en etablerad samlad grupp med en gemensam historia. Om du är påläst inom esoteriken och esoterisk historia borde du veta hur splittrade Illuminati-grupperna är. När man talar om Illuminati idag så syftar man på den tyska gruppen med namnet. Illuminati har rötter så långt tillbaka som till 1400-talet. Kort skulle man kunna säga att Illuminati-ordnar sprungit ur och existerat gemensamt med Rosencreuzare och Martinister. Illuminati idag är ett sånt där klassiskt konspirationsteoretiskt fenomén vilket enligt alla sannolikhetslagar borde betyda att det inte finns någon konspiration alls.

Crowley gjorde en volta i Illuminati. Han gillade ju att vara med i allt som var hemligt och påstods sitta på hemliga sanningar - och han var också ökänd för att snabbt finkamma systemen och konstatera att det mesta var gammal skåpmat som fungerar dåligt. Crowley är ingen idol för mig. Mest ett rörande exempel på en sökande människa med ett förvånansvärt öppet sinne och orädd inställning inför samhällets spott och spe. Det är Crowleys användning av ordet Gnosis jag ursprungligen använde i min bloggpost.

Tobias Struck sa...

Martin. Angående ordet gnosticism, så kan vi säga så här: Ordet gnosticism kan användas om olika religioner - rent kabbalistiska, kristet influerade, persiska, grekiska etc. Därför kallar jag min religion "ren gnosis" eller "modern gnosis". Jag är medveten om att det kan skapa förvirring. Men förvirring är rätt sexigt. Det som inte är sexigt är att slå irrationella dogmer eller tabun i huvudet på folk. Det gör inte vi heller. Våra sju sefiroth är en etisk ram, som är både rationell och rättvis. Vad vi gör utöver att vi undervisar om denna rams värde och historia - är att vi bekräftar kundens tillit till det andliga jaget. Vi undervisar dessutom i en mediation, som är väldigt enkel. Var har jag skrivit att jag säljer "sanningen"? Vad jag ser inom mig vid en auraläsning, är blockeringar i kundalini. Kunden får bara något bekräftat (illuminerat) som kunden egentligen redan vet. Men det hjälper att lösa problemet. När knutarna har löst sig - är det jätteviktigt att ha den där etiska ramen. Detta är intensivt mentalt arbete, som jag tar på största allvar. Angående Illuminati, så vet jag vad du menar. Det var därför som jag skrev att det "officiella" datumet för grundandet var samma år som Amerikanska revolutionen fullbordades (1776). Illuminati betyder upplysning. Gnostikerna hade ormen som symbol. Ormen i Paradiset gav Adam och Eva kunskapens frukt. De kristna kallar denna orm för Lucifer. De fick namnet genom att göra en fallen babylonsk kung i GT till en fallen ängel. De gav ängeln ett latinskt namn... Lucifer, som betyder ljusbärare. Kunskap, upplysning, illuminati, ljusbärare. Ser du mönstret? Gnosis är en urgammal religion. Djupast sett står gnosis för att den inre människan vaknar inför sin egen existens. Den märker att kroppen bara är ett skal. Den märker att det mesta som folk säger är dött. Den flammar upp i tänkandet och kroppen och lyser upp sina hus. Då vaknar ormen i kroppen och tänkandet, förstöraren och skaparen. Då blir livet magiskt. Tro mig, Martin. Jag vet vad detta är. Jag är en upplysare.