måndag, december 27, 2004

Rödvin, Cigaretter, Jesus och ännu en film om Boxning

...jag gjorde en kortfilm som hette så för snart tio år sedan. Har för mig att jag var inne i någonslags Buñuel-period och kände mig vanvördig och auktoritetsfientlig i största allmänhet (inte för att jag är så mycket annorlunda nuförtiden). Hittade en gammal katalogtext som Filmverkstan sammanställde (dom gav filmen stöd med teknik).

"Fyra kulturexperter träffas för att se på film. Deras rädsla för att sticka ut och bryta mönster hämmar deras förmåga att uppfatta händelseförlopp berättade i bilder. Upphovsmannen försöker inte begå kulturellt självmord, bara belysa någonting väldigt mänskligt."

Jag är otroligt stolt över den där gamla kortfilmen på ett sätt som skiljer sig från mycket annat jag gjort. Kanske för att den är gjord under totalt fria former. Jag tror också att det är en av dom mer visuella filmer jag gjort. Den visades på Göteborgs filmfestival och på Filmhuset. Mycket av dialogen är saxad direkt ur filmtidningen Chaplin som jag ansåg hade en pretentiös svacka (ni minns när tidningen analyserade stillbilder ur filmer, varför dom nu gjorde det? Det irriterade i allafall mig rejält.). Efter visningen reste sig den dåvarande chefredaktören för tidningen och utbrast ett irriterat -"Jaha?!?!"...

1 kommentar:

Martin Munthe sa...

Jag har väl lite planer på att klämma in den som extramaterial på något framtida DVD-släpp.