måndag, december 20, 2004

Meister Herzog

Jag har alltid haft en stark och djup vördnad för Werner Herzogs arbete som filmare. Han är ju en regissör som passerat in och ut ur hipphetens rampljus många gånger och som placerats i många fack. Jag såg "Auch Zwerge haben klein angefangen" någongång i sex-, sjuårsåldern och drömde mardrömmar i flera månader. Filmen fostrade en slags människosyn i mig innan jag ens kunde läsa som sitter i än i dag. Jag tilltalas också starkt av hans arbetsmetoder och ständiga sökande i arbetsprocessen. Som när han hypnotiserade skådespelarna under inspelningen av "Herz aus Glas". På många sätt tycker jag att hans samarbete med Klaus Kinski, även om det är mycket intressant, har en tendens att överskugga en mycket, mycket märklig karriär. Hans samarbeten med den förståndshandikappade Bruno S eller hans orhörda arbete med Wagner-uppsättningarna glöms bort. Herzog ligger också bakom några av den moderna filmens mest märkliga dokumentärer.



Inga kommentarer: