tisdag, november 30, 2004

Starkt snus.

I vanlig ordning väckte det starka reaktioner (som alltid när jag befinner mig i en officiell situation) hos en del besökare när jag som nu senast satt i juryn för Novemberfestivalen. Jag är ju härdad vid det här laget när Expressen vill att staten belägger mig med yrkesförbud och att Nerikes Allehanda vill bränna mina negativ och diverse recensenter vill slå mig på käften. Snarare blir jag extremt misstänksam när glåporden och hotelserna uteblir. Då är det någonting som verkligen är fel. Jag känner mig rätt mycket som en åskådare i det bizarra spelet mellan mina egna konstiga filmer och belackarna. Eftersom jag haft den effekten på min omgivning så länge jag kan minnas och långt tillbaka i barndomen är det ett slags naturligt tillstånd för mig. Jag kan inte se någon annan naturlig utveckling än att accelerera det jag redan startat. Att bli accepterad och godkänd är ett tillstånd som faktiskt skrämmer mig en hel del.

För rättvisans skull måste jag ändå tillägga att jag verkligen uppskattar alla er som hör av sig och gillar mina missfoster. Jag gillar er också.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Martin! Jag tycker du skyller ifrån dig. Det handlar inte om att du gör konstiga filmer utan om att du gör DÅLIGA filmer. Jag vill inte vara taskig, men de är faktiskt dåliga. Du är heller inte särskilt kunnig, vilket du visar på commentaryn till "camp slaughter" där du kallar bluescreen för backprojection. (Om det är på commentaryn till sin egen film kan man ju bry sig om att ha koll på vilka tekniker man själv använt.) Då tycker jag att det är lite obekvämt att en person som har mindre koll än jag själv ska vara jury över mina filmer.
Å andra sidan tycker jag att det är bra att det görs filmer av ditt slag i Sverige, det ökar mångfalden liksom. /harry

Martin Munthe sa...

Hej Harry. Det är klart att dom är dåliga om du tycker det. Smak och tycke är någonting oerhört subjektivt och jäklar vad tråkigt livet skulle vara om det inte var så.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på med bluescreen-kommentaren. Är det bil-interiören där min producent först letar efter ett ord och jag fyller i med -"Bluescreen" och hon lägger till -"Backprojection" (och syfta på de klassiska front- och bakprojektionerna vi ville ha känslan av och som vi påpekar tillhör genren)? Du kan andas ut, Harry. Jag var fullkomligt medveten om, både när jag spelade in, efterarbetade och gjorde kommentarspåret att det var bluescreen jag jobbade med. Hoppas det känns bättre nu.

Om du inte gillar att bli bedömd av en jury du inte sympatiserar med föreslår jag att du låter bli att skicka in dina filmer till festivaler och utsätter dig för obehaget. Nu vet jag inte vilken film du gjort men du har aldrig tänkt tanken att jag kanske gillade din film och blev nedröstad av de andra två i juryn? En jury verkar ju under demokratiska former och vi var ofta oeniga och det var mycket intressanta diskussioner om filmerna på vårt jurymöte. Varför förutsätter du att just jag är orsaken till att du inte fick något pris? :)

Anonym sa...

Två saker. För det första tilsätts juryn ofta efter filmerna skickats in.

För det andra gav du pris till Ewol. Det säger allt. Alla satt och undrade hur den överhuvudtaget kom med till festivalen och så ger du den pris. Det är inte punk. Det är inte coolt. Det är bara dumt. / Mikael

Martin Munthe sa...

Det måste kännas skönt att äga patentet på sanningen och verkligheten, Mikael.

Ha det bra. /Martin

Unknown sa...

Det heter väl rearprojektion när man kör mot duk och backprojektion med bluescreen? Så ni säger väl rätt i kommentarspåret vad jag förstått iaf.:)

Unknown sa...

Eller jag har ingen aning jag. Gjorde Chroma key senast, det får duga som defintion för mig sålänge.:)

Unknown sa...

Hursomhelst Martin, ta inte åt dig av den här dreten. Du är en väldigt duktig regissör och dp, bättre än de flesta jag känner till i sverige iaf. Ta dig i kragen nu o va stolt och du gjorde ditt rätta beslut när du röstade fram Evol. Tror jag sett den här i Värmland, har för mig den visades på nåt evenemang. Involverade filmen nån bögkille som höll på o bygga en bil eller motorcyckel eller vad det var i hans garage?

Har kommit på varför du använde så mycket objektiv nu till stinger och börjat också förstå funktionen i det, teoretiskt iaf. Du ville att det skulle vara fotat som en amerikansk film och vill inte använda dig av zoomlins korrekt? Är bara i startgroparna än, men jag tror jag börjar förstå.:) Oj redan!:)

Nu ska jag inte fylla upp mer kommentarer här men keep up the good work! Ser fram enormt många bra filmer från dig och stinger och typhoon!:)

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Unknown sa...

Gör precis vad jag lovat att inte göra här, skriva nå mer kommentarer. Iaf kom på vilken värmländsk bögfilm Evol är ju när jag tänkte efter, producerades 2 stycken som jag såg förra året iaf.

Den evol som du röstade som special pris tycker jag var ett bra val, inte för att jag sett de andra tävlandena på novemberfestivalen. Den var ju en av de tävlande i samma tävling som min raket film och var även den producerad på 24 timmar. Även då tyckte jag att Evol och en annan film film, en skräckfilm med kinderägg var filmer som stack ut i minnet och var imponerande att de lyckats få så mycket material på den korta tiden. Just Evol fanns ju en del stilistiskt våld och böghångel osv som gjorde att man la märke till den. Jämfört med andra raketfilmer så stack den ju ut, nu vet jag ju inte hur utbudet på november var då.

Tycker du gjorde ett bra beslut att ge hederspris till en film som är annorluda, det är bara bra.:)

Martin Munthe sa...

Jag hoppas att det inte verkar som att jag tar åt mig, för det gör jag inte :)