söndag, november 28, 2004

Novemberfestivalen

Så satt man i Novemberfestivalens jury förra helgen. Snön låg tung över Trollhättan. Övriga jurymedlemmar var Lasse Blomgren från Filmlance (Lasse producerade b la annat min kompis Teresa Fabiks första film Hip Hip Hora) och Emma Gray från Filmkrönikan (Emma skänker Filmkrönikan en mindre populistisk prägel nu när Orvar Säfström tagit över programmet och Emma gör programmet sevärt IMHO - förutsägbara recensenter är så tråkiga). Novemberfestivalen är verkligen oerhört bra arrangerad och alla bakom den gör ett jättebra jobb. Årets filmer var en blandning av högt och lågt. Jag tycker rent generellt att vi hade mycket starka prisvinnare. Läs mer om vilka som vann på www.novemberfestivalen.nu.

Trollhättans Tidning har en artikel online. Som vanligt har du kastat om citat och blandat ihop det jag och Emma sa. Det jag sa var att jag inte tycker att branschen skall se på tjejer som "assistenter" utan direkt från början släppa in tjejerna på ansvarsfulla positioner eftersom man gör så med killarna utan några större betänkligheter. Jag har ju en del problem med SFI:s och filmbranschens inställning till kvinnor. Det är mycket snack och liten verkstad.


Inga kommentarer: