Jag kommer inte riktigt att avslöja innehåll just nu men i juni kommer jag att spela in min nästa långfilm. Genren är skräck. Och filmen kommer att spelas in i stereoskopisk 3D för RealD och 3D Blu-Ray.
Get link
Facebook
X
Pinterest
Email
Other Apps
Comments
Anders said…
Ska bli kul att se vad det blir! Men hur är det med Year one? Är den klar? Om inte; när kommer den ut?
Såg lite fakta om filmen på Filmcafe. Hur kan 3D-tekniken förhöja en spökhistoria har du tänkt? Blir det att en penna svävar i luften, och så känns det som att pennan svävar i salongen, eller har du nåt ess i rockärmen som kommer förstärka storyn på riktigt? Att filma en "vanlig" film i 3D är ju ganska... onödigt (BOLT var tex kul, men helt meningslös ur 3D-synvinkel).
Sen att 3D kanske är det som kommer att gälla i framtiden är en annan femma och diskussion.
Fortsätter min egen diskussion med Anders och Anonymous i den här posten. Det handlar om utvecklingspengar och att svenska filmare anser att det inte läggs ned nog med tid på utveckling. Om vi skulle ge normal nutida utvecklingstid lite perspektiv så skulle man kunna säga att under den tid en begåvad regissör som Johannes Pinter hunnit göra en långfilm hann Georges Méliès föda fictionfilmen som vi känner till den och avsluta sin fantastiska karriär (561 filmer) och under tiden hann sverige bygga upp en filmnation från ingenting och Viktor Sjöström gjorde Körkarlen. Så vad väntar vi på? Ingenting av all den här tiden vi lägger ned på utveckling leder ju fram till någonting som kommer ens i närheten av Méliès eller Sjöström. Varför tror vi att fantasi och skaparkraft behöver massor av tid och pengar? Var kommer den snurriga vanföreställningen ifrån?
SVT förklarar krig mot den oberoende svenska filmen och de små bolagen och uppstickarna i svensk film. Gunnar Carlsson längtar tillbaka till ett betong-Sverige där det är mer vattentäta skott och mindre konkurrens mellan producenter. Föraktet för entreprenörsskap uttrycker han i den här artikeln i DN . SFI och Producentföreningen svansar efter lite försiktigt. Höstmörkret sänker sig ytterligare över ett filmland i djup kris. Och en bransch som drivs av fega människor utan visioner och idéer. Anders Birkeland utgör den enda kontrasten i artikeln. Man kan ha i huvudet att Gunnar Carlsson, mannen men järnkoll på produktionsekonomi, också ligger bakom SVT:s satsning på Filippa Pierrous TV-serie "Bonsai" som totalt spårade ur budgetmässigt med många miljoner och till slut lades ned då Gunnar konstaterade att han inte kunde färdigställa serien. Snyggt jobbat med våra skattepengar. Gunnar for finansminister. Eller nåt. SVT är ingen TV-kanal. Det är bara en fasad. I hemlighet är det...
Comments
Sen att 3D kanske är det som kommer att gälla i framtiden är en annan femma och diskussion.