Year One - En ökenvandring
1993 - Jag skrev det första utkastet med titeln Typhoon. Samma år hamnade projektet hos Walle Bergendahl på SF som gav manuset en lysande recension och sedan försökte vi hitta pengar. Vi fick nästan, men bara nästan med oss SFI och den dåvarande filmkonsulenten Peter Hald. Eftersom svensk film fryser fast i ett dödläge när gratispengarna inte vill vara med så frös projektet inne. Jag kom i kontakt med The Shamen för samarbete kring ett soundtrack som tyvärr aldrig blev av (några år senare splittrades den legendariska gruppen).
1994-1996 - Manuset låg hos flera olika svenska producenter under den här perioden. Vid ett flertal tillfällen var filmen på väg att bli av men det hela stupade hela tiden på osäkerheten med om det var tekniskt möjligt att genomföra filmen och kostnaderna förenade med det.
2001 - Jag bestämde mig för att det var dags att producera filmen - no matter what och gick in i en period av förproduktion.
2002-2003 - Filmen spelades in i en löjligt liten studio med en liten kärntrupp av entusiaster bakom datorerna. Budgeten var nästan obefintlig och jag har fått mängder av avslag på projektet från SFI. Istället för budget slog vi våra kloka huvuden ihop och löste det hela med smarta tekniska lösningar och billiga datorer och mjukvara. Företag som Apple, Aurora Video Systems m fl hjälpte oss med teknik.
2006 - Intensiv postperiod. Sista försöket med SFI för att få lite pengar till en ljudmix. Störtlöjligt förtryckt "Nej tack"-svar från SFI.
2007 - Uwe Bolls bolag beslutar att gå med i projektet eftersom dom ser den internatonella potentialen. Det startar den sista postproduktionsperioden på tre månader. Filmen distribueras i Sverige av Sandrew Metronome.
1994-1996 - Manuset låg hos flera olika svenska producenter under den här perioden. Vid ett flertal tillfällen var filmen på väg att bli av men det hela stupade hela tiden på osäkerheten med om det var tekniskt möjligt att genomföra filmen och kostnaderna förenade med det.
2001 - Jag bestämde mig för att det var dags att producera filmen - no matter what och gick in i en period av förproduktion.
2002-2003 - Filmen spelades in i en löjligt liten studio med en liten kärntrupp av entusiaster bakom datorerna. Budgeten var nästan obefintlig och jag har fått mängder av avslag på projektet från SFI. Istället för budget slog vi våra kloka huvuden ihop och löste det hela med smarta tekniska lösningar och billiga datorer och mjukvara. Företag som Apple, Aurora Video Systems m fl hjälpte oss med teknik.
2006 - Intensiv postperiod. Sista försöket med SFI för att få lite pengar till en ljudmix. Störtlöjligt förtryckt "Nej tack"-svar från SFI.
2007 - Uwe Bolls bolag beslutar att gå med i projektet eftersom dom ser den internatonella potentialen. Det startar den sista postproduktionsperioden på tre månader. Filmen distribueras i Sverige av Sandrew Metronome.
Comments
Bra jobbat!!!
Det är roligt att se någon som går emot SFI strömen lyckas på egna ben, mycket inspirerande.
Hoppas försäljning går bra.
Regrads
Alex