SFI vs. Ett Oberoende Filminstitut. Round 1?
Ur Söndagens Draken (GBG Filmfestivals tidning):
Det här säger VD:n för svenskt filmstöd. FilmSTÖD. När hade Darwinism någonting med ekonomiska kryckor till ett gäng lallare på Producentföreningen att göra (eller, ja. Med tiden kanske Darwinismen drabbar även svensk film som lever i skydd undan "survival of the fittest").
Det känns som att det är hög tid för ett alternativ till SFI. Det finns så mycket talang och begåvning i filmsverige och sällan upplyfter den något vettigt stöd från SFI. Gör den det så vet SFI inte hur dom ska hantera det hela eftersom SFI saknar kompetensen att ta svensk film uppåt, framåt och utanför sveriges gränser.
Åter igen gör Cissi Elwin ett ruggigt inkompetent utspel. Man kan undra vem hon tror att hon jobbar för. Hade det varit näringslivet så hade hon fått bakläxa för att hon hävdar att de ekonomiska medlen ska läggas på de filmare som redan visat att dom inte kan ta svensk film framåt (de etablerade svenska filmarna) och hade hon jobbat för oss medborgare som pröjsar hennes lön hade hon sett till att satsa på det smala och experimentella som kan berika den totala filmkonsten (som utgörs av kommersiell film och "art house").
Jag är så djävla trött på att höra etablerade svenska producenter prata om SFI och "gratispengar". Det äcklar mig eftersom pengarna inte alls är "gratis". Det är våra skattepengar. Hands off! Det är dags för ett fungerande välfärdsamhälle och där har inga producenter med händerna i Cissis fickor att göra. Stäng ned skiten. Fram för Darwinismen. Det kommer filmen att må bra av. Film behöver nämligen kompetens bakom sig. Som inte behöver bidrag för att kunna utöva sitt yrke.
Allt det här låter som något slags darwinism?
– Ja, absolut. Film och konst är inte demokratiskt, säger Cissi Elwin. Filmstödet är till för de mest begåvade.
Det här säger VD:n för svenskt filmstöd. FilmSTÖD. När hade Darwinism någonting med ekonomiska kryckor till ett gäng lallare på Producentföreningen att göra (eller, ja. Med tiden kanske Darwinismen drabbar även svensk film som lever i skydd undan "survival of the fittest").
Det känns som att det är hög tid för ett alternativ till SFI. Det finns så mycket talang och begåvning i filmsverige och sällan upplyfter den något vettigt stöd från SFI. Gör den det så vet SFI inte hur dom ska hantera det hela eftersom SFI saknar kompetensen att ta svensk film uppåt, framåt och utanför sveriges gränser.
Åter igen gör Cissi Elwin ett ruggigt inkompetent utspel. Man kan undra vem hon tror att hon jobbar för. Hade det varit näringslivet så hade hon fått bakläxa för att hon hävdar att de ekonomiska medlen ska läggas på de filmare som redan visat att dom inte kan ta svensk film framåt (de etablerade svenska filmarna) och hade hon jobbat för oss medborgare som pröjsar hennes lön hade hon sett till att satsa på det smala och experimentella som kan berika den totala filmkonsten (som utgörs av kommersiell film och "art house").
Jag är så djävla trött på att höra etablerade svenska producenter prata om SFI och "gratispengar". Det äcklar mig eftersom pengarna inte alls är "gratis". Det är våra skattepengar. Hands off! Det är dags för ett fungerande välfärdsamhälle och där har inga producenter med händerna i Cissis fickor att göra. Stäng ned skiten. Fram för Darwinismen. Det kommer filmen att må bra av. Film behöver nämligen kompetens bakom sig. Som inte behöver bidrag för att kunna utöva sitt yrke.
Comments
Min starka reaktion mot SFI handlar om att jag skäms över att bo i ett land som bedriver sån här filmpolitik. Det skadar oss och försvårar dagligen våra möjligheter. Visst - jag skulle kunna skita i att gnälla och bara ta mitt pick och pack och dra härifrån och göra mina filmer där det finns en industri - men jag har nånslags inbyggd trotsighet som inte kan låta bli att stanna. Jag vet ju hur mycket det irriterar etablissemanget. Jag har kanske börjat bli lite för bekväm i min anarkistiska kostym.
Jag gissar att du inte hade haft samma invändningar mot systemet om du kunnat kvittera ut lite sköna dolares.
Senast jag fick fullt förhandsstöd för långfilm attackerade jag SFI och "systemet" så hårt på SFI:s eget forum att dom la ned hela forumet för att slippa bråket. (Så där gissade du fel).
Det finns massor av exempel på SFI-kritiker som tystnat när dom väl fått pengar. Not my style.
Filmstödet är väl ändå det stöd som är tänkt att stödja filmproduktion, så den håller en bredd och mångfald. Och skapar ett filmklimat där alla har något att finna i utbudet. En filmare som Munthe, Roy Andersson, Moodyson eller Herr Oerfaren Anonym bör ha samma rätt och möjlighet att söka stöd för filmproduktion. Utan att någon bedömmer kvaliteten som bra eller dålig film. Det avgör trots allt i slutändan den publik filmen får.
Skulle filmer som Tystnaden av Bergman, Viking Eggelings Diagonalsymfonin, eller Eric M Nilssons film Passageraren ha en chans att få stöd i dag med Cissi Elwins härliga reform? Om de idag inte redan vore producerade och allmänt uppmärksammade som mindre klassiker i sig? nej, antagligen inte. Lika lite som Martin Munthe har chans att få stöd för nästa filmprojekt om han nu känner sig manad att ens orka söka.
Med de nya reglerna är det inte bara många filmer som aldrig kommer att få tilldelas stöd, många filmare kommer ju inte ens att försöka söka för de vet redan att det med största sannolikhet är kört.
Särskilt som man först måste ha lyckats övertyga en redan etablerad producent om att filmen är värd att satsa på hur osannolik den än verkar på papperet...
om vi utgår ifrån att Martin har större inblick i branschen än de flesta av oss är det väl jättebra att han bryr sig var allas våra skatteslantar hamnar?
jag ser hellre att pappa staten stöttar fräscha, utmanande, subversiva alster inom ALLA konstyttringar.