Uncut...2
Fortsätter min egen diskussion med Anders och Anonymous i den här posten. Det handlar om utvecklingspengar och att svenska filmare anser att det inte läggs ned nog med tid på utveckling. Om vi skulle ge normal nutida utvecklingstid lite perspektiv så skulle man kunna säga att under den tid en begåvad regissör som Johannes Pinter hunnit göra en långfilm hann Georges Méliès föda fictionfilmen som vi känner till den och avsluta sin fantastiska karriär (561 filmer) och under tiden hann sverige bygga upp en filmnation från ingenting och Viktor Sjöström gjorde Körkarlen. Så vad väntar vi på? Ingenting av all den här tiden vi lägger ned på utveckling leder ju fram till någonting som kommer ens i närheten av Méliès eller Sjöström. Varför tror vi att fantasi och skaparkraft behöver massor av tid och pengar? Var kommer den snurriga vanföreställningen ifrån?
Comments
Sista är Donald Cammell (filnamnet är ju en given "give-away").
Och på översta svarar vi "vet ej". Kommer säker att säga "ja visst ja" när namnet avslöjas...
Alla tre har en bakgrund inom hemliga ockultisktiska orndar. Den översta absolut mest (han är närmast överstepräst inom en legendarisk orden).
Självklart är det Méliès (han var medlem i The Hermetic Order of the Golden Dawn) och Donald Cammell är också rätt (det har spekulerats i om Cammell eventuellt var son till Aleister Crowley - han var hursomhelst själv medlem i bl a Ordo Templi Orientis). Så nu borde ni kunna gissa den översta.
Litet tips: Utan den översta filmaren hade förmodligen inte MTV och musikvideor sett ut som dom gör.
Nu är det ju busenkelt.