fredag, januari 30, 2009

Superhjältar

Inhandlade nyss den stora DVD-boxen med alla Supermanfilmer. Jag är ju så otroligt svag för Superman sen jag var liten i mitten av 70-talet och jag tror att förtexterna till Superman - The Movie för evigt brände in någonting som är roten till allt i min skalle. Ni minns dom där när kameran åker genom rymden på väg till jorden och förtexterna flyger in i bild i långa ljusstrålar och John Williams musik mullrar långsamt...dum d dum....dum d dum....och så kommer "Superman"-logon flygande in i bild och musiken vrålar Bam ba baaaaa! (tre toner och musiken "säger" ordet "su-per-man"). Allt i 70-milimeter med mullrande bas och en tagline som sa "You'll believe a man can fly" och det gjorde vi tack vare Zoptic-processen som fortfarande är helt fantastisk och dagens digitala effekter som bara skriker att dom körts genom nån av alla hundratusentals compositing geeks laptops, anställda av VFX supervisors utan både fantasi och skills. Sen var det kört. Jag skulle bli superhjälte när jag växte upp. Det fanns liksom inget alternativ föränn SYO-konsulenten förklarade läget för mig. Så det fick bli film istället.

Jag tillhör vad jag misstänker är en minoritet som inte gillar Nolans Batman-filmer. Jag saknar "den stora myten" i Nolans filmer. Jag förstår inte vad Batman gör i dom. Vad är poängen med dräkten? Varför inte bara låta en affärsman leva ett dubbelliv som vigilante som går Bronson på brottlingar på nätterna. Superbudgetremakes av Death Wish.

Jag gillar själva figuren Batman nästan lika mycket som Superman men särskilt med Nolans filmatiseringar blir Christopher Reeves påstående om Batman extra sant. -"Visst, Batman har en cool bil...men Superman kan flyga. Alla människor vill i sina mest grundläggande fantasier kunna flyga." Och bortsett från det har Superman en mycket större mytologisk koppling. Superman är den arketypiska hjälten. En myt han delar med figurer som Jesus, Buddah, Prometeus, Moses och Osiris. Eller som Marlon Brando säger i filmen från -79, -"The Son becomes the father - and the Father becomes the Son" innan han skickar iväg sin son ned till oss på jorden. Den kopplingen till säkert tio tusen år av mänskligt historieberättande har inte Batman.

torsdag, januari 15, 2009

Ordens betydelse

Googlar man "smärta" och "cykling" så får man träffar om olika besvär med ont i händer och knän och rygg och om det möjligtvis finns nåt sätt att bli av med den helt onödiga värken. Googlar man "pain" och "cycling" handlar träffarna till rätt liten del om idrottsskador och istället om saker som "pain and glory".

Jag funderar ofta på varför vi har så många ord i vårt språk som vi berövar den fulla betydelsen. "Passion" är ett sånt ord som har färre betydelser på svenska än engelska. En titel som "The Passion of the Christ" går ju t ex inte att översätta rakt av.

onsdag, januari 14, 2009

Daily Mail

"Sweden is rather like a drug; you think you need it until you escape." Saxat ur Daily Mail

Min kompis, arkitekten...

Han jobbar inte alls med film (han är en mycket framgångsrik arkitekt) och vi träffas alldeles för sällan.

Kompisen tidigare ikväll: -"Alltså jag fattar inte det där med Guldbaggegalan. Det känns ju som att alla sitter där och det är hela branschen. Världens minsta ankdamm."

fredag, januari 09, 2009

George W Bush

"There's an old saying in Tennessee - I know it's in Texas, probably in Tennessee - that says, fool me once, shame on... shame on you. Fool me - you can't get fooled again." George W Bush, Nashville, Tennessee, 17 September, 2002

torsdag, januari 08, 2009

Jag förstår absolut ingenting

Nu delar SFI ut marknadsstödet - det i mina ögon mest mystiska och märkliga av alla filmstöden. Jag försöker och försöker men jag förstår inte idén bakom det hela. Kan inte någon hjälpa mig?

Marknadsstödet går ut på att när SFI har lite feta cash att spendera - cash som kommer från överskott från det publikrelaterade stödet (PRS) - så lägger man dessa pengar i fyra stora jävla skottkärror och rullar ut dom till fyra producenter/bolag som man tror är bra på att dra publik. Därför får t ex Göta Kanal 3-gänget en skottkärra med 9 miljoner. Som grädde på moset av alla dom pengar dom redan drar in (vilket producenterna ska ha all heder för - det är sjukt svårt att hitta publik).

Det som gör att jag inte blir klok på det här stödet är att det varken är marknadsekonomisk eller vänsterideellt. Det enda det åstakommer är att ytterligare positionera SFI som den ensamt dominerande kapitalpartnern i filmbranschen. Jag har sagt det förut och jag säger det igen; när SFI går in och agerar kapitalpartner med den dominans dom har så resulterar det i att näringslivet inte vågar satsa på film. I mina ögon var SF:s monopol spiken i kistan på en kapitalmarknad för producenter som inte "tillhör" SF. Och SFI gör inte mycket för att mildra den smällen.

Varför skapas inte en statlig stiftelse som drar in kosing från hela snabbmatsbranschen varje år och sedan i slutet av året ger vi vinsten till McDonalds? Det är verkligen ett sjukt konstigt system. (Nu blir jag iofs inte förvånad om vi redan har ett sånt system i sverige)

I vanlig ordning tänker jag att jävlar vad staten hade haft chans att finansiera experiment och utveckling. Jag tycker bara att marknadsstödet känns inskränkt och kortsiktigt. Visst, SFI försöker uppmuntra att folk ska göra film som säljer. Men i ett större perspektiv säljer inte dom största filmerna ett skit. 1 miljon besökare är monstersiffror för oss. Det är mikrosiffror om man har ett större perspektiv än några få svenska dukar och varvet på Statoil-macken.

Hallå SFI, Think Big! Pengarna skulle kunna användas till att generera miljarder till svensk filmindustri.

Avslutat livsverk. Och vilket verk.

Florian Schneider lämnar Kraftwerk och kvar blir Ralf Hütter ensam med två turnémusiker. Man kan bara spekulera i orsaken men Schneider säger själv att han vill jobba med andra projekt. Schneider är mannen bakom Kraftwerks unika ljudbild och Ralf Hütter den stora konceptualisten bakom projektet. Dom två har hängt ihop sedan tidigt sextiotal.

Kraftwerk kommer att fortsätta att turnéra. Nu närmast som förband åt Radiohead. Radiohead i all ära men om man har någon som helst koll på modern musikhistoria så kan man tycka att Radiohead möjligtvis borde få en chans att öppna åt bandet som la grunden för den moderna dansmusiken.

Vore spännande att få inblick i vad som hänt. Kraftwerk är kända för att genom åren konsekvent tackat nej till samarbeten med otroligt stora artister och dom har tackat nej til offantliga förmögenheter för att integriteten att jobba själv och på helt eget sätt har varit viktigare. Florian Schneider är också en så extrem ljudfetischist att han flera gånger hoppat av turnéer för att han varit för missnöjd med soundet live. Och då är nog alla vi andra överens om att Kraftwerk låter helt otroligt bra live.

Här är David Bowies hyllningslåt till Florian Schneider:

tisdag, januari 06, 2009

Jobs framtid säkrad av IDG




Nu är det då enligt IDG äntligen slut på spekulationerna kring Jobs hälsa eftersom han själv gått ut med ett pressmeddelande om varför han förvandlats till ett vandrande skelett under 2008. Han har en "helt normal" hormonstörning. Japp. Då kan man lägga ned spekulationerna då. Nu tar Jobs sina vitaminer och allt är lugna gatan för Apple. Wallstreet behöver inte oroa sig alls längre. Glöm cancern han drabbades av för några år sedan och undanhöll för Apples styrelse ett bra tag. Det är bara ungefär hälften av de som får den diagnos Jobs fick som dör ändå.
Jag håller tummarna för Steve. Pankreatisk cancer (som han opererades för) är inget att leka med. Flera operationer kan krävas och cellgiftsbehandling. Viktminskning är en vanlig följd av sjukdomen. Man kan bara spekulera i vad det skulle innebära för Apple om hjärnan i företaget utan ersättare inom överskådligt håll skulle drabbas av en dödlig sjukdom mitt i den rådande världskrisen och ed den stenhårda konkurrens det innebär att tillverka gadgets och mobiltelefoner som huvudnäring idag.