måndag, januari 28, 2008

Cloverfield underkänd i min bok


















Gör man en spektakulär monsterfest med grymma effekter, makalöst ljud, skitspännande rak och enkelt berättad story (det svåraste som finns) och en bra cast så måste det här vara det ultimata underkännandet. Jag såg Cloverfield och älskade den på ett plan men det är omöjligt att tycka om en film som gör dig åksjuk efter en halvtimme. Typiskt filmskolepretentiös idé. Jävligt synd för det kunde ha blivit SÅÅÅ bra. Den spastiska handkameran tillför absolut ingenting till Cloverfields narrativ. Jag kan ju säga att jag är inte förvånad över att regissören enbart gjort TV-serier innan. Cloverfield är filmad för YouTube och iPhones.

torsdag, januari 24, 2008

Mitt alldeles för gamla ritbord...
























Jag har ett väldigt gammalt och väldigt dåligt digitalt ritbord som jag lekt med lite idag (ett under att det funkar att koppla in i en modern dator). Tänkte öva upp fingerfärdigheten lite. Den försvinner mellan varven (gammal fantasy-illustratör som jag är). Dagens skörd är denna bild. Det är mer eller mindre bara en snabbskiss (med lite oigenomtänkt komposition). Men jag gillar fortfarande att teckna.

tisdag, januari 22, 2008

Om svensk film i SvD

Mycket bra och läsvärd artikel av Per Gudmundson i SvD.

Försenad Julhälsning



IIIIIAAA! IIIIIAAAA! CTHULHU FTAGN!

I julas stod jag ute på piren i Båstad och det var gansk sent på kvällen så himlen var helt mörk förutom ljuset från själva Båstad som belyste land svagt. Det fanns ingen snö och ingen is och var ganska milt i luften. När man vände sig ut mot havet som var vinterilsket gick det som en barriär av mörker mitt framför piren. På andra sidan barriären försvann stora vågor ut i mörkret och horizonten ute i havet var omöjlig att urskilja i en kompakt oändlig svärta. Det var enormt häftigt och en stor naturupplevelse och väldigt Lovecraftskt. Väldigt sällan man får uppleva sånt.

The Whole Wide World


Jag blir rörd när jag tänker på att Dan Irelands lilla film The Whole Wide World med Vincent D'Onofrio i huvudrollen som den maniske Robert E. Howard (Conan Barbarens skapare) har fått en enorm fanbase. I Sverige fick den skitnödiga prettotiteln "Sista Telegrammet Från Cross Plains" och lanserades som nånslags kulturell chick flick. Att världen upptäcker den här lilla pärlan är inte bara kul för att det är en bra film utan också för att jag älskar när världen upptäcker i efterhand att det som avfärdades som skit i själva verket är det som överlever. Robert E. Howard levde sitt korta liv intensivt men instängd och med ett oerhört mörker och ur det mörkret kravlade sig myter och berättelser som kommer att överleva oss alla. Och det gör honom odödlig även om hans tragiska självmord dödade hans kropp.



söndag, januari 20, 2008

Filmkrönikan special just nu

Filmbranschens heavies samlade på plats i TV-studion i Göteborg för att tala om SVENSK FILM. Denna magiska och gränslösa konstform uppfunnen av ljusillusionister för över hundra år sedan. Jag har aldrig sett en sån samling sura byråkratmänniskor med mungiporna vid knäna (Peter Possne och Ruben Östlund undantagna). Energilösa, andefattiga, tråkiga människor utan idéer och visioner. Den djupa svenska filmkrisen cementerad i en grupp oerhört mäktiga beslutsfattare. Med en självgod Gunnar Carlsson som grädde på toppen. Bra initiativ dock att göra programmet.

Varning för nördig post

Ibland är det rätt irriterande med forum. Forum kan vara det bästa som finns. Ingenting kan ge en sån total intensivutbildning i någonting som man redan trodde att man kunde allt om. Jag hänger mycket på olika 3D-forum eftersom jag suger i mig allt som är nytt i den vägen och gillar att se vad folk gör. Igår gjorde jag misstaget att registrera mig på animate.se. Ett svenskt forum för 3d-grafiker. Jag startade en tråd som handlade om varför 3d mjukvara fortfarande är så förhållandevis primitiv. I grund och botten anser jag att det har hänt oerhört lite med programmen sedan 80-talet (med några intressanta undantag). Den stora utvecklingen ligger i att hårdvara blivit snabbare. Många 3D-program är också oerhört ointuitiva, har stökiga interface och fruktansvärt hög inlärningströskel - vilket skrämmer bort många människor som kanske borde använda 3D som en uttrycksform. För mig var det en filosofisk tråd om 3d-mjukvarans framtid. Det tog en halv dag så blev jag kallad för internet-troll. Helt otroligt.

Som tur är finns det mängder av engelskspråkiga forum som är jättebra.

torsdag, januari 17, 2008

SFI och Danmark

The Swedish Film Institute is my Shepherd; I shall not want.
They maketh me to lie down in green pastures:
They leadeth me beside the still waters.
They restoreth my soul:
They leadeth me in the paths of righteousness for Their name's sake.

Yea, though I walk through the valley of the shadow of Denmark, I will fear no evil:
For thou art with me; Thy rod and thy staff, they comfort me.
Thou preparest a table before me in the presence of mine enemies;
Thou annointest my head with oil; My cup runneth over.

Surely goodness and mercy shall follow me all the days of my life, and I will dwell in the House of the Swedish Film Institute forever.

lördag, januari 12, 2008

Last.fm

Jag fattar ingenting. Jag har aldrig utsatts för så mycket sjukt obskyr experimentmusik med vrålande östtyska kvinnor och glaskross som instrument bara för att jag råkar gilla Tangerine Dream och Popol Vuh. "Ban"-knappen går varm när jag lyssnar.

Förklara för mig. Ni som har fattat det där med Last.fm.

Sony QRIO

Jag bara måste ha ett gäng Sony QRIO-robotar som knallar omkring på mitt kontor och städar bland sladdar och bygger saker åt mig som nissar i en tomteverkstad. Heja Sony.

torsdag, januari 10, 2008

CalArts driver med oss

Hemskt skoj klipp. Vad är det för fel på Mocap?

ANIMAC

Ett av mina intressen och arbetsområden är Machinima. Senaste tiden har jag jobbat med Moviestorm i Cambridge. Machinima är realtidsanimerad film med hjälp av spelgrafik. Det är begränsat så till vida att idag går det i princip bara att realtidskontrollera förinspelade animationer och kombinationer av förinspelade animationer. Ett område som alltid intresserat mig enormt mycket är Digital Puppetry. Tekniken bygger på realtids motion capture eller att en dockspelare kontrollerar en digital docka med olika typer av hårdvarukontroller. Bolaget som Jim Henson skapade ligger längst fram i världen och har en patentskyddad lösning som heter HDPS.
Många av dom tekniska jättekliv som vi just nu tar lades till grund under 60-talet. Lee Harrison skapade ANIMAC redan 1962. Med ANIMAC kunde en dansare iklädd mocap-kostym styra en väldigt enkel marionett på en CRT-skärm.

Digital Puppetry har mest använts som en event-ploj fram till nu. Enkla figurer som kan interagera med publiken (med rörelser och talsynk) i olika nöjesparker och liknande. Henson är dom första som nu börjar producera TV med tekniken.














Animac, 1962

fredag, januari 04, 2008

Emergence

De flesta av mina dagar spenderas framför ett gäng datorer. Idag funderade jag på om det finns en gemensam nämnare för program jag genuint gillar och som följt med mig ett tag. När jag listade programmen slog det mig att Kai Krause har väldigt mycket ett finger med i spelet. Carrara Pro, Poser, flera av Adobes program m fl har Krause gemensamt. Krause skapade en liten "core" av gränssnittsdesigners. Förmodligen skulle inte Vista och OSX se ut som de gör utan Krause. Det fanns inga blanka knappar, skuggningar och väldigt mycket annat innan Krause introducerade den typen av grafik med sitt MetaCreations i början av 90-talet. Krause är någon man hatar eller älskar. Hans tankar och idéer har ofta tagit sig ett extremt smaklöst uttryck (chromebollar på schackrutiga golv, någon?). Men styrkan i hans grejer har alltid varit den enorma fokusen på användaren - människan framför skärmen. Där är han fortfarande före sin tid. Och hans tid kommer att komma.

Numera driver Krause en hemlig think tank stationerat i sitt tyska slott han kallar Bytesburg. Här står han och blickar ut över slottet.

2008: Året då mellanhänderna försvinner

Otroligt spännande artikel av David Byrne i Wired. Det handlar om musikbranschen men exakt samma sak kommer att hända med filmbranschen nu. Företag som förskotterar artisten eller filmarens kostnader för den fysiska DVD-skivan eller 35mm remsan (och den enorma administrationen kring leveransen av de två fysiska tingen) kommer att försvinna. Det är bara en tidsfråga.

Hittills har online ditribution av film på nätet inte fungerat och häromdagen slog det mig plötsligt varför. De filmrätter som idag existerar på marknaden är inte från början producerade för onlinedistribution. Det resulterar i att de få försök som görs försöker ta samma betalning för en nedladdningsbar filmfil som rättighetsägaren tar i butik. Och det kommer aldrig någonsin att fungera.

Men jag vet att det kommer att dyka upp film som redan från start är producerad för onlinedistribution och de första filmerna av det slaget kommer att bli ekonomiska exempel som blir fundament som en helt ny bransch kan vila på. En bransch utan mellanhänder. Från filmaren direkt till publiken. Precis som det började för över hundra år sedan när en filmare var någon som både gjorde filmen och visade den för en publik som betalade en slant i inträde. Skillnaden mellan då och nu är att den filmaren var begränsad av sitt filmtält med projektor. Dagens filmare har hela världen som marknad. Nu.